Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    18 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • Wishbone Ash
  • 19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
    18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
Kalender
Vandaag jarig:
  • José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61
Review

Claire-Lyse von Dach - Moonlight
Jaar van release: 2017
Label: Eigen Beheer
Claire-Lyse von Dach - Moonlight
Claire-Lyse von Dach was jarenlang de frontvrouw van de symfonische metalformatie Elferya (2008-2014), maar ze besloot zich daarna te richten op het ontwikkelen van een eigen visie op muziek. Die komt in het kort neer op “acoustic metal”. Met Moonlight bracht ze eerder dit jaar na een geslaagde crowdfundingcampagne haar debuutalbum in eigen beheer uit, met artwork van Gogo Melone.

Von Dach ontwikkelde haar klassieke zang op het conservatorium van Lausanne. Behalve zangeres is ze ook pianiste. De nummers zijn ook op die twee fundamenten gebouwd: zang en piano. Daarnaast zijn er bijdragen van diverse professionele musici: Fanny Balstero (cello), Julie Campiche (harp), Antoine Thouvenin (viool), Nicole Ansperger (zang), Matthieu Bopp en Matthieu Favre (fluit) en Sébastien Aegerter (percussie).

Ondanks de benaming akoestische metal, heeft de muziek eigenlijk niets met metal te maken, al kun je er in bepaalde nummers gitaren, bas en drums bij denken en dan kom je er dicht bij in de buurt. Dat is bijvoorbeeld het geval in My Lullaby, waarin veel klassieke instrumenten fraai samenkomen. Globaal kun je stellen dat je van klassieke muziek moet houden om wat te kunnen met deze release.

Behalve klassieke muziek hoor je ook Keltische muziek en pop in de nummers terug. Die drie elementen komen direct al terug in het prachtige titelnummer, waarin de sopraan direct haar bereik laat gelden. Claire-Lyse heeft een groot bereik, zingt zuiver, soms hemels, maar ze heeft een zangstem die zich veelal in de hogere regionen bevindt en die mede daardoor veel aandacht van de luisteraar opeist. Dat onttrekt de aandacht soms iets te veel van de muziek, zoals in Goodbye Control en Forevermore.

Soms zingt ze tijdelijk wat lager, hetgeen de luisteraar wat rust geeft. De zang is dus zowel een sterkte van deze release, maar ook een die energie opeist. Daarbij komt dat in een enkele track de tekst wat te gehaast gebracht wordt, zoals in het van prima strijkerspartijen voorziene, Keltische Insomnia. In Alone daarentegen is muziek en zang in balans. Het is een van de lichtvoetigere nummers die makkelijk blijft hangen. Ook in het rijke I’ll Become is die balans er en is er sprake van meer muzikaliteit en alternatieve zanglijnen. Die afwisseling komt welgelegen en zorgt voor een van de highlights.

Ondanks dat de muziek niet heel complex is, heeft deze release zijn draaibeurten wel nodig om echt goed door te dringen. Het is voornamelijk een release die liefhebbers van lichte klassieke muziek aan zal spreken, waarbij je de zang van Claire-Lyse von Dach moet liggen. Technisch gezien valt er nauwelijks iets op aan te merken. De professionele muzikanten zetten een zeer nette performance neer. Dat leidt overigens niet overal voor memorabele songs, maar Moonlight heeft voldoende momenten dat de klasse de boventoon voert of dat instrumentatie en zang mooi samenvalt. Knap gedaan.

Tracklist:
1. Moonlight
2. Goodbye Control
3. My Lullaby
4. Insomnia
5. Forevermore
6. Looking For Answers
7. Alone
8. I'll Become
9. Dead Paradise
10. It Is Time To Love
11. The Silence Of The Night

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 19 december 2017

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.