Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    18 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • Wishbone Ash
  • 19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
    18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
Kalender
Vandaag jarig:
  • José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61
Interview

Coldworker
Met Anders Jacobson
Door Lana
Geplaatst in november 2006
Voor Anders Jacobson is het jaar 2006 weer een lichtpunt na de duistere ondergang van zijn vorige band Nasum. Begin dit jaar heeft hij zijn drumstokken weer gegrepen en Coldworker, en inmiddels ook het debuut The Contaminated Void zijn daarvan het resultaat. En wat voor resultaat. Het tij is dus flink gekeerd voor Anders en samen met zijn nieuwe companen van Coldworker beukt hij de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Hoewel de band nu meer dan drukke tijden ondergaat, was de sympathieke beukbeul zonder meer bereid om een boekje open te doen over het heden, verleden en uiteraard de toekomst.

Coldworker

Hallo Anders, fijn dat je even wat tijd vrij kan maken voor ons. Allereerst, gefeliciteerd met The Contaminated Void, het is een geweldig album geworden. Je mag er met recht trots op zijn!
Maar laten we eens een sprong terug in de tijd maken. In 2004 kwam Nasums zanger Mieszko om en begin 2005 is Nasums bestaan plotsklaps beëindigd. Hoe ben je die tijd doorgekomen?

Het was verdomde zwaar. In het begin kon ik mij nog wel enigszins bezighouden met het Grind Finale-project, maar toen dit eenmaal was afgerond, kreeg ik een probleem. Ik was mijn muzikale carriere aan het analyseren en ik had echt moeite om mij weer in een band te plaatsen. Dus je kan je wel voorstellen dat het soms erg frustrerend was.

Heeft Mieszko's dood jou voor je gevoel veranderd?

Nou, wat het in ieder geval gedaan heeft is mij op een behoorlijk confronterende manier laten zien dat jonge mensen ook zomaar dood kunnen gaan. Ook heb ik middels deze harde leerschool bepaalde zaken over verdriet geleerd. Ik weet niet zozeer of Mieszko zijn dood mij echt heeft veranderd, maar het heeft mij in ieder geval heel erg aangegrepen.

Maar al met al heb je toch weer besloten muziek te gaan maken. Kun je ons vertellen hoe Coldworker in het leven is geroepen?

Ik schreef in januari van dit jaar een blog waarin ik te kennen gaf een nieuwe band te willen oprichten, en vroeg daarin openlijk of er toevallig naburige muzikanten geïnteresseerd waren in het spelen in een band, samen met mij. Daar heb ik wat reacties op gehad, en al met al wist ik daar twee bandleden aan over te houden, namelijk Anders Bertilsson (gitaar) and Oskar Pålsson (bas). We begonnen gauw bijeen te komen voor een potje muziek, schreven een paar nieuwe nummers en plaatsten deze op de blog. Op een gegeven moment voelden we dat er een tweede gitaarspeler nodig zou zijn voor een gewenst muzikaal eindresultaat, dus zo vonden wij André Alvinzi, wederom via de blog. En op den duur gingen de inmiddels vier koppen op zoek naar een zanger, en kwamen wij bij Joel Fornbrant uit. Zo is de band dus een beetje bij elkaar gescharreld!

Je hebt bewust voor een hele nieuwe line-up gekozen om mee te werken. Waarom?

Wel...het is een hele nieuwe band hè... Ik vermoed dat je bedoelt waarom ik niet gewoon ben verder gegaan met Jon en Urban, van de laatste Nasum line-up? Wel, hoewel ze beiden geweldige kerels zijn, en goede muzikanten ook, had ik niet hen in gedachten toe ik een nieuwe band besloot op te richten. Ze wonen beiden redelijk ver weg en hebben altijd ver moeten reizen om te oefenen, en bovendien zijn we allebei zelf erg bezig met andere bands en eigen zaken. En ik wilde graag met mensen spelen die lekker vaak kunnen oefenen en geen mijl op zeven hoeven te reizen en hoge kosten te maken. Maar buiten dat is het ook erg verfrissend om met hele nieuwe mensen te werken.

Coldworker...afgeleid van "coldwork", neem ik aan?

We wilden een bandnaam die goed zou samengaan met de muzikale en tekstuele richting van de band. En al struinend en zoekend naar een geschikte kandidaat, kwam ik plots op het woord "coldwork". Het komt uit een industrie waarin men glas, plastic en metaal bewerkt en vervormt zonder het gebruik van hitte. En toen zagen wij onmiddellijk een connectie tussen het soort "metalen werk" waar we mee bezig waren, maar ook de omgeving waarin wij ons bevinden, en zoals je begrijpt was de keus toen gauw gemaakt, en werd het "Coldworker". Maar het leukste is achteraf misschien nog wel dat "Coldworker" echt geen typische death metal bandnaam is.

Nu je toch op de uitlegtoer bent, kun je de cover van The Contaminated Void enigszins belichten? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat daar niks achter schuil gaat...

Coldworker - The Contaminated VoidWelnu, het is de "huisartiest" van Relapse, Orion Landau, die deze cover heeft bedacht en ontworpen. Wat je ziet is in het kort zijn interpretatie van wat hij uit onze teksten en ideeen haalt. Wij hebben hem van tevoren geen instructies gegeven of dingen opgelegd, behalve dat wij een overwegend lichte cover wilden, qua achtergrond, maar ook qua inhoud. De uiteindelijke versie van de cover wordt echt iets bijzonders. Het wordt een combinatie van doorzichtig velijn (plastic) met witte inkt en full color collages. Deze combinatie van silhouetten en collages vormen zo een heel apart beeld waarin twee verschillende vormen van kunst op een hele interessante manier samenwerken. Het boekje zal tevens uit zes van dat soort werkstukken bestaan. Het is een geraffineerde weergave van onze teksten en de gedachtegangen er achter, op deze manier.

Ik heb overigens begrepen dat er wat problemen waren ontstaan bij het drukken van de cover. Wat ging er mis?

Nou, zoals ik dus al zei is de cover een nogal eigenaardige creatie. Een combinatie van doorzichtig velijn, witte inkt en gekleurde papieren printen. En schijnbaar kregen de drukkers het voor elkaar om het aanvankelijk goed te verkloten, doordat ze een ander soort velijn hadden gebruikt (met ijs-achtige structuren en figuren er in) dan dat de bedoeling was. En dat was dus totaal niet de bedoeling want nu was ons hele mooie idee van het geheel gigantisch naar de haaien. Dit soort velijn past er namelijk echt niet bij.
Ik vind het raar dat ze die fout hebben gemaakt, want als de opdracht krijgt om iets te doen wat wellicht een beetje afwijkt van datgene wat je normaal gesproken doet, dan zorg je er toch voor dat je de instructies verdomde goed leest en alles op z'n minst twee keer controleert? Dus ik snap echt niet hoe ze die fout hebben kunnen maken. Maar goed, de eerste 2000 covers zijn dus mislukt. Maar er komt later een mogelijkheid voor de koper om deze beroerde werkjes om te ruilen voor de goede.

Ja, en je zal net zien dat de beroerde covers straks voor veel geld op E-bay te koop zijn wegens de "exclusiviteit". Maar goed, wat mij aan de muziek opvalt is dat Coldworker beslist geen grind speelt, hoewel je wel wat grindinvloeden kan opmerken. Was dat een bewuste keuze, om bijvoorbeeld de vergelijking met Nasum uit de weg te gaan?

Ja en nee. Kijk, sowieso zie ik het nut er niet van in om een band op te starten die precies zo klinkt als je oude band., maar Coldworker is nog altijd wel op grindcore gebaseerd. Mijn intentie was om een band uit de grond te stampen die gedragen wordt op grind-funderingen, en dan zouden we het verder zien, hoe de muziek zou uitpakken. Nou, en wat er nu gebeurd is, is dat de bandleden hun invloed op de muziek hebben uitgeoefend en de muziek is zo de death metalkant op gerold. Dus al met al spelen wij nu "full blasting death metal", death metal, gebaseerd op grindcore.

Nu je het toch zo over de andere leden van Coldworker hebt... Hoe zie jij Coldworker? Is het een project van Anders Jacobson of is Coldworker een volwaardige band?

Niks geen project. Het is een echte band, waarin alle vijf leden een vaste plek en inspraak hebben.

De teksten zijn ook min of meer collectief geschreven. Zijn er nog aspecten die eventueel naar Mieszko zouden verwijzen?

Nee, niets. Geen teksten over Mieszko, en ook geen toespelingen.

Je bent een ervaren man wat het maken van albums betreft. In hoeverre was het werk in de studio deze keer anders, in vergelijking met bijvoorbeeld het werken aan een Nasum-plaat?

Tja, eigenlijk is elke keer in de studio wel anders, hoewel je hoe dan ook wel overeenkomsten spot. In mijn Nasumtijd waren de tijden in de studio strak uitgestippeld. De werkzaamheden werden in schema gebracht waar we ons aan moesten houden, de lijnen waren kort en strak. Daardoor neigden dingen in mijn ogen soms wel wat naar een overproductie en ook was de visie dat één iemand ene hoop hooi op zijn vork moest nemen zeer levendig aanwezig. Het was hard werken. De Coldworker-sessie was veel en veel onspannender. We hebben alles in onze oefenruimte opgenomen, dus je snapt dat alles erg relaxed was en er heerste ook geen druk omtrent wat dan ook, hoewel we natuurlijk wel min of meer een deadline hadden om ons aan te houden. Maar zoals ik al zei, het ging allemaal in ontspannen sferen en ik ben dan ook heel tevreden met alles. Natuurlijk, als je later een evaluatie opmaakt, denk je wel eens: "dit had wellicht anders gekund". Maar dat is altijd achteraf gepraat.

Dan Swanö was ook weer van de partij...

Jazeker. Hoewel dat voor mij tegenwoordig niks bijzonders is, want ik heb in de afgelopen 15 jaar een hoop met hem gewerkt. Maar het blijft prettig arbeiden, op die manier. Dan heeft The Contaminated Void gemixed en hij was tevens ook aanwezig bij de individuele soundchecks. Zijn rol in de opnames van de plaat is eigenlijk dus even groot als die van ons geweest, alleen hebben wij van onze kant natuurlijk veel meer tijd er in gestoken.

Vorig jaar bracht je Grind Finale mee naar Mieszko zijn graf. Ga je dit jaar met The Contaminated Void onder je arm er heen?

Dat is een verdomd goede vraag. Daar heb ik eigenlijk echt nog niet over nagedacht. Maar ik denk het niet. Kijk, toen ik Grind Finale daar neerlegde was dat een symbolische afsluiting van het Nasum- hoofdstuk. Maar nu zie ik niks symbolisch in het brengen van dit album naar het graf.

Hoewel je alweer een tijdje in de muziekwereld meedraait en een hoop hebt bereikt is het debuut van Coldworker werkelijk een mijlpaal, zo in één keer. Kijk jij daar zelf nog wel van op?

Tja, als je net een band bij elkaar hebt geschraapt kun je je bepaalde dingen maar moeilijk voorstellen. Aan de andere kant voelde ik dat er een hoop kwaliteit in de lucht hing en het voelde ook geweldig om met de jongens te jammen en te werken. Dus ja, ik kan in alle eerlijkheid gewoonweg niet zeggen dat ik écht verrast ben dat het album nu zo goed heeft uitgepakt. Maar aan de andere kant: we hebben er ook verdomd hard voor moeten werken dus je kan beslist niet stellen dat het ons allemaal zomaar komt aanwaaien.

Heb je inmiddels ook al reacties kunnen oogsten?

De enkele reacties die we tot dusver hebben ontvangen waren allemaal inderdaad behoorlijk positief en de mensen reageren ontzettend enthousiast op de band. Maar het moet allemaal nog loskomen, als het album straks uit is.

Jullie site is overigens behoorlijk uitgebreid, zag ik. Een hoop foto's, verslagen, bla...Achten jullie het contact met de fans zo belangrijk?

Ja, dat vinden wij erg belangrijk, inderdaad. Bovendien ben ik echt van mening dat als je vanaf het begin open bent in een hoop zaken en mensen er in tracht te betrekken, dat je daar ook iets voor terug krijgt. Bij gebrek aan een beter woord, even, zou ik het als respect kunnen noemen. In het begin hadden we de mensen weinig muziek te bieden, omdat het er simpelweg nog niet was, dus compenseerden we dat door ze andere dingen te verschaffen, zodat ze toch betrokken konden raken.

Coldworkers labelkeuze is ook niet bepaald verrassend te noemen, daar Nasum en Relapse Records goede oude vrienden zijn. Waarom hebben jullie niet wat nieuws geprobeerd, nu er toch een frisse start gemaakt werd?

Relapse is een zeer gerespecteerd label in de business en ik heb een zeer positief verleden met dit label achter de rug, dus nee, Relapse was echt mijn eerste keus. Er waren wel meer labels geïnteresseerd in de band, maar in alle eerlijkheid wilden wij toch weer met Relapse in zee. En een pas beginnende band wil sowieso zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen kunnen bereiken, en Relapse is bij uitstek een label dat ons daar ontzettend bij gaat helpen.

Nou, zonder meer, want kijk ons nou werken aan dit interview. Tot slot laat ik je niet gaan zonder wat tour-vragen, want je begrijp dat we nu ook live willen genieten van dit geweldig metaal. Dus, hoe staat het met de optredens?

Nou, het eerste wat we gaan doen is een korte tour door Zweden en Denemarken, meteen na de release van The Contaminated Void. Het grootste deel van die optredens zal deel uitmaken van de "Close-Up Made Us Do It Tour" die we samen met Arch Enemy en Path Of No Return doen, maar een aantal optredens is ook zonder Arch Enemy. Het plan daarna is om een kleine Europese tour op poten te zetten, volgend jaar. Maar er zijn nog geen details bekend ofzo.

Coldworker

Dan een ongetwijfeld brandende vraag voor velen: zal Coldworker ook Nasum-nummers live spelen?

Nooit, nooit, NOOIT! Ten eerste heeft Coldworker genoeg eigen nummers om een set te vullen en ten tweede zie ik mijzelf gewoonweg nooit ook maar één Nasum-nummer spelen zonder Mieszko. Dus als er mensen in het publiek om Nasum of Nasum-nummers gaan roepen, beledigen ze mij ten zeerste.
[Ja mensen, knoopt u dat maar goed in de oren, red.]

Nog één keer over Nasum, de laatste keer, ik beloof het! Ik kan mij voorstellen dat je vandaag de dag, ondanks dat je nu met Coldworker bezig bent, toch nog een hoop vragen krijgt, in interviews, zoals deze. Vind je dat niet vervelend, stiekem?

Ja, nou, om eerlijk te zijn kan ik mij daar inderdaad aan ergeren. Ik vind dat Coldworker op geheel eigen vlakken beoordeeld dient te worden, zonder dat de band gezien wordt als "de nieuwe band van Anders van Nasum", hoewel dat natuurlijk wel het geval is. Ik snap wel zonder meer dat mensen dikwijls die connectie leggen, maar het is niet eerlijk naar de andere bandleden toe. Maar goed, hopelijk zal dit zich minder gaan voordoen bij het volgende album en wordt Coldworker ook echt volwaardig als Coldworker gezien.

Duidelijke taal, we gaan nog even terug naar de tour. Want Coldworker heeft reeds al een paar shows achter de rug. Hoe gingen die? Hoe was het om weer op de planken te staan? Hoe waren de reacties van het publiek?

Ik zou de reacties eigenlijk wel als "beleefd" willen omschrijven. We zijn nog altijd een hele nieuwe band, dus mensen hebben nog maar weinig tot niets van ons gehoord. Dat merk je natuurlijk ook tijdens een show. Mensen schreeuwen niet hun favoriete nummers mee of moshen niet in het rond als gekken. Ze luisteren en applaudiseren. Ik voel mij overigens met deze bezetting erg zeker op de planken, maar goed, nogmaals, omdat we nog helemaal vers van de pers zijn, moeten we ons nog behoorlijk bewijzen.

Nou, zo te horen gaat het Coldworker behoorlijk voor de wind, en terecht. Wat ga je naast het touren en interviews doen, zoal ondernemen, de komende tijd?

Nou, allereerst maar even het touren, zoals ik het al eerder heb omschreven. Daarna gaan we weer verder met het schrijven van nieuw materiaal. Overigens hebben we alweer een hoop af, we zouden zo binnen een paar maanden een nieuw album kunnen gaan opnemen, maar dat zal wel wat vroeg zijn, nog. We zullen over een tijdje wel wat demo's beschikbaar stellen voor op het internet, denk ik zo...
Dankjewel voor dit interview en we kijken ontzettend uit naar het spelen van flink wat blasting death metal in Nederland!
En houd www.coldworker.com natuurlijk in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Doen we. En kom maar op met de shows!

Pitfest

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.