28-02-2020

Review: Ozzy Osbourne - Ordinary Man
Geplaatst op 25-02-2020 om 19:00u

Review: Ozzy Osbourne - Ordinary ManIs Ordinary Man de zwanenzang van Ozzy Osbourne? Alles lijkt erop dat de legendarische rocker met zijn eerste soloplaat in tien jaar muzikaal afscheid neemt van zijn fans. Gezien zijn levensstijl is het verwonderlijk dat de man nog op zijn benen staat en als je de meest recente berichtgeving omtrent zijn gezondheid in de gaten houdt, moet je met lede ogen aanzien dat het er niet allemaal bepaald rooskleurig uitziet. Is Ordinary Man dan het album dat zijn roemruchte carrière met een hoogtepunt afsluit?

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Leprous naar Midsummer Prog Festival
Geplaatst op 25-02-2020 om 13:35u

Gisteren speelde Leprous nog in Doornroosje te Nijmegen, vandaag kondigt de organisatie van Midsummer Prog Festival de komst van de Noorse progmetalformatie naar Valkenburg aan. Het evenement vindt plaats op zaterdag 20 juni in het Openluchttheater. Naast Leprous zijn Antimatter, Klone, RPWL en Mystery bevestigd. Daar komt nog één naam bij. Reguliere kaarten kosten 61 euro en de deluxe package 80 euro. Meer informatie over het festival vind je via de website van Midsummer Prog Festival.

Leprous naar Midsummer Prog Festival

Review: Wyrd - Hex
Geplaatst op 25-02-2020 om 08:00u

Review: Wyrd - HexDe Fin Tomi Kalliola zal niet bij iedereen bekend zijn, maar mensen die in het begin van dit millennium zijn opgegroeid met black metal, zullen ongetwijfeld met zijn werk in aanraking zijn gekomen. Onder het pseudoniem Narqath is hij actief (geweest) in meer dan een dozijn blackmetalbands, waarvan Azaghal en Wyrd de bekendste zijn. De mengelmoes van black metal, folk en doom van laatstgenoemde heeft een reeks boeiende albums opgeleverd. Debuutalbum Heathen (2001) en opvolger Huldrafolk (2002) hebben een cultstatus in de underground, maar persoonlijk heb ik ook goede herinneringen aan de platen Vargtimmen Pt. 1: The Inmost Night (2003), Vargtimmen Pt. 2: Ominous Insomnia (2004) en Rota (2005).

Wheel in Hengelo
Geplaatst op 24-02-2020 om 21:00u

Je hebt van die bands die live beter presteren dan op plaat. Het Finse Wheel is daarvan een voorbeeld. Niet dat Moving Backwards (2019) een slechte plaat is. Integendeel, de heren laten daarop een zeer geslaagde combinatie van elementen van Tool en Karnivool horen. De productie voorkomt echter dat de plaat ook echt knalt. Gelukkig revancheren ze zich op het podium, zo bleek vorig jaar al op Prognosis, het festival in Eindhoven. De progressieve band is momenteel bezig met zijn eerste Europese headlinetour en doet daarbij Metropool in Hengelo aan. Jeffrey was erbij. Je kunt zijn verslag van deze avond hier lezen!

Wheel in Hengelo

Wardruna's nieuwe single Grá
Geplaatst op 24-02-2020 om 17:00u

De Noorse dark folk/ambient-band Wardruna heeft een nieuwe single uitgebracht getiteld Grá. Deze zal op het aankomende album Kvitravn staan dat op vrijdag 5 juni via Sony Music wordt uitgebracht. Het nummer "speaks about the ancient bond and relationship between man and wolf." Volgende maand gaat de band, die in 2003 werd opgericht door de muzikanten Einar Selvik, Gaahl en Lindy Fay Hella, op Europese tournee. Daarbij wordt helaas de Benelux overgeslagen. Wel is Wardruna deze zomer te zien op Summer Breeze en Hellfest en in het amfitheater van Gelsenkirchen.

Review: Yellow Eyes - Rare Field Ceiling
Geplaatst op 24-02-2020 om 15:56u

Review: Yellow Eyes - Rare Field CeilingYellow Eyes is een exponent van een inmiddels behoorlijk invloedrijke, Amerikaanse tak binnen de black metal. Net als soortgelijke bands zoals Krallice, Falls Of Rauros en Mizmor combineert het gezelschap uit New York de dissonantie en agressie van black metal met een zware, ondoordringbare productie die meer richting sludge, drone en doom neigt. Daardoor is de muziek van deze bands vaak bijzonder intens en oncomfortabel. Rare Field Ceiling is alweer de vijfde langspeler van het gezelschap uit New York en tevens mijn eerste kennismaking met de muziek van het kwartet.

Zes nieuwe clips met o.a. Biff Byford en Dance Gavin Dance
Geplaatst op 24-02-2020 om 14:30u

In juni komt The 2nd Sun van Aurium uit. Dat is een symfonische metalband uit Servië. Bekijk hier de clip bij Asylum, dat vooruitblikt op de nieuwe plaat van het kwintet.

Sinds afgelopen vrijdag ligt School Of Hard Knocks van Biff Byford in de winkels. Vorige week deelden we nog de clip bij Me And You en ditmaal is het de beurt aan die bij Scarborough Fair.

Op 27 maart verschijnt het nieuwe album van Aeternam genaamd Al Qassam en er is iets bijzonders aan deze band. Metalbands uit Canada kennen we natuurlijk genoeg, maar zanger Achraf Loudiy heeft Marokkaanse roots en zingt dus in het Arabisch. Hij vertelt graag over Midden-Oosterse, esoterische onderwerpen en niet geheel onverwacht bevat de muziek dan ook veel Midden-Oosterse elementen. Verandering van spijs doet eten.

De female-fronted, boze metalcoreformatie Employed To Serve uit Woking (ENG) neemt even wat gas terug met Hars Truth (Relived). Althans als het gaat om pure snelheid. Nog altijd is het de band menens en aan lompe bruutheid wordt dan ook niets ingeleverd.

Lee McKinney, die u wellicht kent als gitarist van Born Of Osiris, bracht vorig jaar het album Infinite Mind uit. Om u daar nog even op te wijzen brengt hij de (instrumentale) videoclip Astrolabe. Met een astrolabium wordt de hoogte van een hemellichaam boven de horizon gemeten. Het zal u niet verbazen dat dat uit de zeevaart komt.

Het op 24 april te verschijnen nieuwe album van de Amerikaanse rockband Dance Gavin Dance heeft de titel Afterburner meegekregen. Naar aanleiding daarvan presenteren de eigenaardige heren u de videoclip Prisoner, een progressief nummer dat, zoals we dat van ze gewend zijn, weer alle kanten opgaat.

Nieuwsflits
Geplaatst op 24-02-2020 om 13:40u

Onder de noemer Anneke Van Giersbergen Zingt Kate Bush zal de van onder andere VUUR en The Gathering bekende zangeres eer betonen aan Kate Bush. Dat doet zij op dinsdag 19 januari 2021 in Cloud Nine in het Utrechtse TivoliVredenburg. Of er meer optredens volgen, is nog niet bekend.

Begin mei komt 20/20 van Smackbound uit. Dat is een in 2015 door vocaliste en actrice Netta Laurenne opgerichte band die naast haar bestaat uit gitarist Teemu Mäntysaari (Wintersun), drummer Rolf Pilve (Stratovarius, Wintersun), toetsenist Vili Itäpelto en bassist Tuomas Yli-Jaskari (beiden Tracedawn). De plaat verschijnt via Frontiers Music Srl.

Op 25, 26 en 27 april viert Metalcafé De Witte Wolf in Groningen het Kings Of Hell-evenement, dat gratis toegankelijk is. Er komen zowel death metal-, hardcore, black metal- als folkbands optreden, waaronder Asgrauw, Asagraum en Cirith Gorgor.

In april en mei vinden in Duitsland (8 april), Engeland (18 april), België (25 april) en Nederland (9 mei) de voorrondes plaats van de FemME Battles. De publieks- en jurywinnaars van de voorrondes strijden op 5 juli in The Box te Hilvarenbeek om twee plaatsen op het festival zelf, dat van 9 tot en met 11 oktober wederom plaatsvindt in The Box te Hilvarenbeek. Er zijn nog enkele plekken in de voorrondes te verdienen. Je moet wel snel zijn, want de deadline om je aan te melden komt snel in zicht (Duitsland: 2 maart, Engeland: 14 maart, België: 21 maart en Nederland: 4 april). Bands moeten minimaal één vrouw als vast lid in de line-up hebben.

Het Apeldoornse Gigant en Stichting Brainstorm Festival intensiveren hun samenwerking. Naast het jaarlijkse Brainstorm Festival in november worden voortaan door het jaar heen concerten gehouden onder de noemer Brainstorm Festival Presenteert. Het eerste resultaat van de verdieping van de samenwerking is op zaterdag 9 mei te zien. Die avond spelen Ball Noir (medieval folk metal), Scarlet Stories (dark prog rock) en het Zwitserse Askara (gothic prog metal) in Gigant. De 13de editie van Brainstorm Festival wordt op vrijdag 6 en zaterdag 7 november gehouden. Net als in voorgaande jaren wordt er tijdens het tweedaagse rock- en metalevenement zowel op het hoofdpodium als in de theaterzaal geprogrammeerd. De eerste namen worden in het voorjaar bekendgemaakt.

Nieuwsflits

Nieuw rock- en metalfestival in Stadskanaal
Geplaatst op 24-02-2020 om 13:30u

Drie jaar na de laatste editie van het Very ‘Eavy Festival organiseren Very ‘Eavy en Fox Nightlife een festival met tien bands. Dat gebeurt op zaterdag 4 april. Kenmerkend is dat de alternatieve rock- en metalbands afkomstig zijn uit de drie noordelijke provincies.

Organisator Hugo Koch vindt het nodig tijd voor een festival waar relatief onbekende maar zeer talentvolle bands een kans krijgen om zich te presenteren op een mooi podium. “Er zijn erg veel bands in de rock-en metalscene die erg graag willen spelen, maar simpelweg niet worden geboekt omdat zaaleigenaren ze niet kennen”, aldus Koch. Na zeven edities van het Very ‘Eavy Festival, waar bands en bezoekers vanuit de hele wereld naartoe trokken, is het dus nu tijd om aandacht te besteden aan de drie noordelijke provincies. De line-up bestaat uit The Real Mccoy (punkrock), Stanger (heavy metal), Timber (stonerrock), het fotogenieke Angelic Forces (heavy metal), Spooken (doom metal), Heftig (punkrock), Black Fuse (stonerrock), Bad Speed Boys (speedrock) en Maestro (hardrock). De Metallica-tributeband No Remorse zal de dag afsluiten.

De zaal zal zaterdag 4 april opengaan om 14.00 uur en de eerste band zal het festival aftrappen om 14.30 uur. Om zoveel mogelijk publiek op de been te krijgen, is besloten om de entree zo laag mogelijk te houden. Via de website van Fox Nightlife koop je een kaartje voor slechts € 5,00 en aan de kassa betaal je € 7,50.

Nieuwe clip van Body Count
Geplaatst op 24-02-2020 om 10:00u

Op 6 maart komt het zevende studioalbum Carnivore van Body Count uit. Als voorloper op het album heeft de band nu een videoclip uitgebracht bij het nummer Bum-Rush. De clip werd opgenomen in new York en Los Angeles en door Jay Rodriguez geregisseerd. Op het nieuwe album staat tussen de eigen songs een cover van Motörheads Ace Of Spades en zijn Jamey Jasta (Hatebreed), Amy Lee (Evanescence), Riley Gale (Power Trip) en Dave Lombardo (ex-Slayer) te horen.

Metal Church opent de kluis
Geplaatst op 24-02-2020 om 09:00u

From The Vault is de titel van een nieuwe schijf van Metal Church. Hierop zullen veertien nog niet eerder uitgebrachte nummers staan, waaronder vijf tracks die zijn opgenomen voor het album Damned If You Do maar het album niet haalden, vier gloednieuwe songs, een paar covers en enkele livetracks. Vanaf 10 april moet From The Vault verkrijgbaar zijn.

Metal Church opent de kluis

Review: Audrey Horne - Waiting For The Night
Geplaatst op 24-02-2020 om 08:00u

Review: Audrey Horne - Waiting For The NightAls je niet oplet heeft een van je favoriete bands zomaar een nieuw album uit. Gelukkig verklapt de titel Waiting For The Night genoeg, want dat is natuurlijk een track van het album Pure Heavy. Het blijkt een live-album te zijn. Dat is mooi, want de heren hardrockers hebben natuurlijk een live-reputatie van heb ik jou daar. In positieve zin, welteverstaan.

In This Moment zet nieuw nummer online
Geplaatst op 23-02-2020 om 21:30u

Over iets meer dan een maand ligt het nieuwe album van In This Moment in de winkels, getiteld Mother. De nieuwe plaat werd wederom opgenomen met producer Kevin Churko in zijn The Hideout Recording Studio in Las Vegas. De band heeft deze keer enkele gastvocalisten, waaronder Lzzy Hale (Halestorm) en Taylor Momsen (The Pretty Reckless). Op het nummer dat de band nu alvast naar buiten heeft gebracht, Hunting Ground, is Joe Cotela (Ded) te horen.

Clips: The Amity Affliction, Obscura, The Contortionist...
Geplaatst op 23-02-2020 om 19:10u

Ik zou niet weten hoe koren van hersendelen klinken, maar dat weten ze bij Monasteries blijkbaar wel. De technische deathcore in The Amygdala Chorus liegt er in ieder geval niet om. Bijna vier minuten bruut rossen en dan op repeat. Beter wordt het niet, want dit is een one-off, vooralsnog.

De Duitse stoner/hardrockband Lucifer heeft een nieuwe single uitgebracht. Midnight Phantom heet het nummer, afkomstig van het op 20 maart te verschijnen album Lucifer III.

Op 6 maart treedt Obscura op in Turock te Essen. Hoe dat er ongeveer uit gaat zien, zie je hier met de live-clip bij Centric Flow, opgenomen tijdens het vijftienjarig jubileum in 2018.

The Contortionist duikt de geschiedenis in met de clip bij de Smashing Pumpkins-cover 1979, dat vorig jaar verscheen op de ep Our Bones. Verwacht echter geen heftige metal-taferelen. Nee, dit is voor dit zestal een heel ingetogen nummer met, jawel, ik schrijf het echt, hitlijst-potentie.

Op de visueel prettige datum 20-02-2020 maakte The Amity Affliction de videoclip voor Forever wereldkundig. Gegeven de albumtitel zijn ze niet echt te spreken over uw aanwezigheid: Everyone Loves You... When You Leave Them. Wij bij Metalfan.nl denken daar anders over. Bedankt voor het kijken alvast. Waar we het wel mee eens zijn, is de afsluitende zin: We can't forever.

In de aanloop van het totaal fantasieloos genaamde album Volume II (releasesdate 20 maart), heeft Hyborian honger naar plaatverkoop en laat ons dat weten middels Driven By Hunger, waarin de hoofdrol door een soort apenschedel gespeeld wordt. Is dat nou een videoclip? Oordeelt u zelf!

Zes nieuwe clips met onder meer Helloween
Geplaatst op 22-02-2020 om 15:05u

Voor wie djenty metalcore met een prograndje geen probleem is, komt Instilled In Me met de track Identity. Het nog geen vier minuten durende nummer is afkomstig van het op 21 februari verschenen album The Shape Of Life.

Novena, Spaans voor negende, is toe aan zijn volgende video voor het aanstaande album Eleventh Hour. Het Engelse gezelschap progt erop los terwijl de videoclip een dame en heer toont die zich wagen aan een dans. Wat voor dans het is? Geen idee. Ik heb alleen verstand van muziek. Hoe zou u het noemen?

De clip bij Humanity is opgenomen in het ijzige IJsland en toont onder andere de grootste gletsjer van Europa, de indrukwekkende Vatnajökull. Door klimaatverandering trekt ook deze zich verder terug en daar maakt de band zich druk om. Als we dit Londense gezelschap genaamd Esoterica moeten geloven, is deze clip zelfs CO2-neutraal. Nouja, geen idee hoe je dat dan berekent allemaal, maar de beelden zijn er niet minder om.

Houdt u van idioterieën? Probeer dan deze clip van Doctor Nerve eens. Standaard hardrockriffjes worden namelijk opgevuld met sopraansaxofoon (ja, dat bestaat), trompet, trombone en basklarinet (ja, die bestaat ook). Check hier If You Were Me Right Now I'd Be Dead van de onlangs verschenen ep Loud. Sommige bandleden schijnen het nummer ook achterstevoren te kunnen spelen. U bent gewaarschuwd.

Kunt u na Valentijnsdag wel wat therapie gebruiken? Karab biedt uitkomst, want op die dag bracht de band de nieuwe clip bij Corrective Therapy uit. Of het u ook echt helpt, valt te zien, maar u kunt het allicht proberen.

Vorig jaar kwam United Alive van Helloween uit. De dvd/blu-ray bevat onder meer beelden van drie liveshows (Madrid, Wacken en São Paulo) en een interview. Bekijk hier de beelden bij Perfect Gentlemen.