18-01-2020

Preview van nieuwe Graceless
Geplaatst op 16-01-2020 om 12:25u

Het tweede album van Graceless komt eraan. Deze plaat heet Where Vultures Know Your Name en verschijnt op 27 maart op cd, diverse kleuren vinyl en zelfs op tape. Als voorproefje heeft de Leidse band nu alvast de nieuwe song Embrace The Rain online gezet.

Nieuwe bevestiging voor Into The Grave
Geplaatst op 16-01-2020 om 12:00u

Into The Grave heeft weer een band aan de line-up toegevoegd, namelijk Orange Goblin. De Britten zullen op vrijdag 7 augustus de mainstage onveilig maken. De line-up van het Friese festival is nu bijna rond. Eerder al waren onder meer Devin Townsend, Alestorm, Paradise Lost, Venom, Static-X, Gloryhammer, Destruction, Kvelertak en Clutch bevestigd. Into The Grave vindt plaats van 7 t/m 9 augustus in Leeuwarden. Kaarten kosten 79 euro voor het hele weekend, maar er zijn ook dagkaarten beschikbaar. Alle informatie vind je op www.intothegrave.nl.

Nieuwe bevestiging voor Into The Grave

Nieuwe single van Amberian Dawn
Geplaatst op 16-01-2020 om 11:27u

De Finse ABBA-metallers van Amberian Dawn brengen op 31 januari hun nieuwe album Looking For You uit. De band heeft nu de derde single van de nieuwe plaat uitgebracht. Dat is het titelnummer geworden, waar ook een videoclip bij gemaakt is. Het nieuwe album bevat naast negen nieuwe eigen songs ook een cover van ABBA's Lay All Your Love On Me. Tevens heeft Fabio Lione (Rhapsody) een gastrol op een van de nummers.

Review: Paul Di'Anno - Hell Over Waltrop - Live In Germany
Geplaatst op 16-01-2020 om 08:00u

Review: Paul Di'Anno - Hell Over Waltrop - Live In GermanyHet zit Paul Di’Anno de afgelopen jaren niet mee. De 61-jarige oud-zanger van Iron Maiden is vaker in het ziekenhuis te vinden dan op het podium. Het heeft hem onder meer zijn positie bij Architects Of Chaoz gekost, de band waarmee hij in 2015 een uitstekend debuut met eigen werk heeft afgeleverd. Het moet nog vervelender zijn dat Di’Anno geen optredens meer kan geven. Hij verdient immers vooral zijn brood met het vertolken van Iron Maiden-klassiekers uit zijn periode bij die band. Om toch nog wat geld in het laatje te brengen, is er de nieuwe live-release Hell Over Waltrop – Live In Germany.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Ayreon live-video verschijnt op 27 maart
Geplaatst op 15-01-2020 om 14:53u

In september van vorig jaar werd Poppodium 013 vier maal tot de nok toe gevuld met Ayreonauts. Daar werd toen namelijk heel Into The Electric Castle van Ayreon opgevoerd, grotendeels door de originele cast. Natuurlijk werden daar opnames gemaakt. Daarvan is nu een trailer verschenen, die je hieronder kunt bekijken. Electric Castle Live and Other Tales verschijnt op 27 maart. Wie de show nog een keer live wil meemaken, moet op 18 juli naar het Duitse Night Of The Prog-festival. Daar zal Arjen Lucassen het album nog een keer live spelen met de hele club die in Tilburg op het podium stond.

Nieuwe enquête: de beste songtekst van Neil Peart
Geplaatst op 15-01-2020 om 13:01u

Vorige week is Neil Peart overleden. Niet alleen als weergaloos drummer heeft hij talloze muzikanten beïnvloed, ook als de voornaamste tekstschrijver van de Canadese progressieve rock/metalband Rush heeft Peart zich bij veel muziekliefhebbers in het hart genesteld. Wat is jouw favoriete door Neil Peart voor Rush geschreven songtekst? Stemmen en reageren kan via de bijgaande link.

Uitslag enquête: Vind jij het voedselaanbod op o.a. festivals in orde?
Geplaatst op 15-01-2020 om 12:15u

Afgelopen week vroegen we Metalfan.nl-lezers naar hun tevredenheid over het aanbod van eten bij festivals en concerten. Specifiek vroegen wij ook of er voldoende alternatieven zijn voor vegetariërs, veganisten en mensen met speciale eetbehoeften vanwege een allergie. Dat leidde tot veel en soms wat heftige reacties. 56% van de respondenten gaf aan geen speciaal dieet te volgen en tevreden te zijn met wat er tijdens een festival of show te koop is. Enkele reacties die hierbij passen zijn dat een doorgaans vette hap voor een dag best te doen is en dat het niet zoveel uitmaakt, men komt immers voor de muziek. Daarnaast gaf vier procent aan vegetariër te zijn en tevreden te zijn met het huidige aanbod. Twee procent zei veganist te zijn en zich tevreden te stellen met wat er wordt aangeboden.

24 procent van de stemmers gaf aan dat er doorgaans wel iets is wat past bij hun dieetvoorkeur, maar dat de keuze veelal beperkt is. Daarnaast was er een groep van veertien procent die aangaf dat eten op een festival lastig is vanwege hun voorkeur of een specifieke allergie. Voor de mensen in de laatste categorie geldt dat zij vaak zelf eten mee proberen te nemen. Bij de grotere festivals is vaak meer keuze dan bij de kleinere festivals en het voedselaanbod verschilt erg per gelegenheid, aldus enkele reacties. Veel mensen benadrukken ook dat zij het vegetarische of veganistische niet als vervanger zien van het reguliere aanbod, maar als een extra keuze. Tot slot is een veelgehoord commentaar dat het aanbod best in orde is, maar de prijs-kwaliteitverhouding beter mag.

Zes nieuwe clips met o.a. Behemoth en Jinjer
Geplaatst op 15-01-2020 om 09:00u

13 Children’s Tongues is de eerste single van het aankomende album van Strega. Dat is een Finse metalgroep die onder meer gothic en doom in zijn bijzondere composities verwerkt.

Grupa 13 heeft de clip bij Rom 5:8 van Behemoth geregisseerd. De track van de populaire blackmetalformatie staat op I Love You At Your Darkest (2018). Van dat album verschijnt op 24 januari een toureditie met nieuw artwork van Nicola Samori, een exclusieve BBC Radio 1-sessie en een documentaire met de titel Thou Darkest Art, die over de kunsttentoonstelling van de band te Londen gaat, die in 2018 plaatsvond. Op 28 januari komt de Poolse groep samen met headliner Slipknot naar Ziggo Dome te Amsterdam.

Oleg Rooz en Maks Lavrenchuk hebben tijdens het optreden van Jinjer in Graz beeldopnamen gemaakt. Deze zijn te zien in de bootlegversie van Dreadful Moments. De originele track staat op de ep Micro (2019).

Eerder deelden we de videoclip bij Akasha van Mobius. Ditmaal is het de beurt aan Bhati, geregisseerd door Heli Andrea en Guillaume Deveaux. De proggy tracks blikken vooruit op KALA, dat op 30 januari verschijnt. De groep is in 2012 opgericht in Réunion (een Frans overzees departement in Afrika) en mixt moderne metal met onder meer Aziatische en Indische elementen.

De Franse experimentele breakcoreartiest Igorrr heeft een door MeatDept geregisseerde clip openbaar gemaakt bij Very Noise. Het is een preview van wat je kunt verwachten van het album Spirituality And Distortion, dat op 27 maart via Metal Blade Records uitkomt.

Twee weken eerder ligt Injection van The Oneira via Rockshots Records in de winkels. Het internationale project rond de Griekse multi-instrumentalist Filippos Gougoumis heeft een voorproefje wereldkundig gemaakt in de vorm van de videoclip bij Still Free To Choose.

Review: 1349 - The Infernal Pathway
Geplaatst op 15-01-2020 om 08:00u

Review: 1349 - The Infernal PathwayHet muzikale landschap binnen de black metal is de afgelopen twee decennia enorm veranderd, maar er zijn nog altijd genoeg bands die aan de tradities van het genre vasthouden. Wanneer de uitvoering en toewijding goed zijn, is dat alleen maar benijdenswaardig. Het Noorse 1349 is zo’n band die geen hoge pet op heeft van experimentele foefjes (het wisselend ontvangen Revelations Of The Black Flame uit 2009 bleek een eenmalige uitspatting), maar zijn heil vooral zoekt in bikkelharde black metal die het van kracht en agressie moet hebben. Wie een blik op de line-up werpt, zal zich niet verwonderen. Met een meesterlijke drummer als Frost (Satyricon, ex-Gorgoroth) in de gelederen, zou het immers zonde zijn om al te ingetogen uit de hoek te komen.

Derde album van Myrkur
Geplaatst op 14-01-2020 om 19:55u

Het nieuwe, derde album Folkesange van Myrkur belooft een reis naar het hart van Scandinavische cultuur te worden, zo zegt zangeres Amalie Bruun zelf. Het album werd geproduceerd door Christopher Juul (Heilung), waarmee ze vorig jaar op Roadburn ook al een speciale Folkesange-show deed. Net als de gelijknamige shows is de nieuwe plaat doorspekt van de folkinvloeden, -instrumenten en Scandinavische verhalen. Het album ligt vanaf 20 maart in de winkels, maar de eerste single en albumopener Ella is nu al te beluisteren.

Dertien nieuwe namen voor Roadburn
Geplaatst op 14-01-2020 om 15:20u

Is het al april? Want dan is het weer tijd voor Roadburn. Het festival heeft vandaag dertien nieuwe bands bevestigd, evenals drie die bij de officiele opening 'Ignition' zullen optreden. De nieuwe namen zijn Alexis Marshall (frontman van Daughters, nu met solomateriaal), Darkher, Forndom, The Devil's Trade (akoestisch soloproject van Dávid Makó van Stereochrist), LSD and The Search For God, Motor!k, Kodian Trio, Jonah Parzen-Johnson, Vonnis, Of Blood And Mercury, The Release Of Death, Ulveblood (doorstart van Nihill) en Doodswens.

Roadburn vindt dit jaar plaats van donderdag 16 t/m zondag 19 april in en rondom Poppodium 013 in Tilburg. Op woensdag 15 april vindt echter al 'Ignition' plaats, de officiële opening. Dan treden Early Graves, Splinter en The Dead Cvlt op in 013. Wie nog kaarten zoekt, heeft pech. Het festival is nagenoeg uitverkocht. Er zijn slechts nog een handjevol kaarten voor de zondag beschikbaar. Alle informatie vind je op www.roadburn.com.

Dertien nieuwe namen voor Roadburn

Conceptalbum van Into The Open
Geplaatst op 14-01-2020 om 08:00u

Jan Willem Ketelaers (Ayreon, Knight Area, The Classic Rock Show) en Sander Heerings (The Dust Connection, Wane Of Summer, Silent Chambers) hebben onder de naam Into The Open een conceptalbum geschreven, dat op 20 maart uitkomt. Destination Eternity handelt over "the journey of a soul to its final destination. The story symbolizes life and death and becoming a better soul along that journey to finally live an eternal life."

Martijn Balsters (The Dust Connection, Up The Irons, Silent Chambers) en Ronald Martens (Up The Irons) hebben de gitaarpartijen ingespeeld. Frank Strokap (Symphonic Rock Night) speelt bas en Robert Spaninks (The Dust Connection, Silent Chambers) is verantwoordelijk voor de drumpartijen, mix, mastering en productie. Gastmuzikanten zijn zangeres Maria Catharina (Robby Valentine, Anyday), gitarist Marcel Coenen (Ayreon) en violiste Kim de Beer (Symphonica In Rosso). Vivi Hoffmanns maakte de coverart en Mark van den Hoven zorgde voor het bandlogo en het overige artwork. Lees verder om Birth te beluisteren.

Conceptalbum van Into The Open

Review: Bad Wolves - N.A.T.I.O.N.
Geplaatst op 13-01-2020 om 20:35u

Review: Bad Wolves - N.A.T.I.O.N.Bad Wolves is geen onbekende meer. Dat de band nog steeds de aandacht niet krijgt die het wellicht zou moeten krijgen, is na het verschijnen van N.A.T.I.O.N een understatement. In Europa althans. De Amerikanen wisten met de cover van The Cranberrie's Zombie een groot kijk- en luisterkanon te lanceren. De video is inmiddels tweehonderdvierentachtig miljoen keer bekeken op YouTube. Vocalist Tommy Vext fungeerde als stand-in toen Ivan Moody (Five Finger Death Punch) uit de running was. De overige muzikanten hebben ook een verleden bij grote bands (God Forbid en DevilDriver).

Drummer Husky verlaat Sodom
Geplaatst op 13-01-2020 om 20:10u

Weer een verandering in de line-up van Sodom. Drummer Andreas "Husky" Hüsker, die tevens bij Asphyx drumt, heeft de Duitse thrashmetalband na twee jaar verlaten. Dit vanwege verandering met betrekking tot zijn werk en nog een paar andere kleine dingen. De band betreurt, maar respecteert zijn beslissing, dankt hem voor zijn bijdragen en wenst hem geluk en een goede gezondheid. De geplande optredens gaan gewoon door. Een vervangende drummer wordt binnenkort gepresenteerd.

Drummer Husky verlaat Sodom

Nieuwe single van Sylosis
Geplaatst op 13-01-2020 om 19:45u

Sylosis is terug van een hiatus. Op 7 februari komt het nieuwe album Cycle Of Suffering uit via Nuclear Blast Records. Het is de eerste langspeler met bassist Conor Marshall (Conjurer, ex-Obsessed By Cruelty). Hij volgt mede-oprichter Carl Parnell op. Gitarist/toetsenist/zanger is tevens verantwoordelijk voor de mix, de productie en de hoes. Ermin Hamidovic masterde de vijfde full-length en Dan Goldsworthy heeft de lay-out verzorgd. Calcified is de tweede single van de Engelse melodieuze thrashmetalgroep en daar is nu een videoclip van verschenen.