Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Chris Rörland (Sabaton) - 39
  • Floortje Donia (Cardamon) - 45
  • Martin Birch (producent)† - 77
  • Mick Jones (Foreigner) - 81
  • Mike Pinder (The Moody Blues)† - 84
  • Niclas Engelin (In Flames) - 53
  • Peter Sinfield (King Crimson)† - 82
  • Sabina Classen (Holy Moses) - 62
  • Terji Skibenæs (Tyr) - 43
Review

King Woman - Created In The Image Of Suffering
Jaar van release: 2017
Label: Relapse Records
King Woman - Created In The Image Of Suffering
King Woman begon oorspronkelijk als het project van de Amerikaanse Kristina Esfandiari, nadat die uit de shoegaze-band Whirr vertrok. Inmiddels is King Woman uitgegroeid tot een voltallige band. Na de positief ontvangen ep Doubt (2015) is de tijd inmiddels rijp voor een full-length. Created In The Image Of Suffering verschijnt via Relapse Records. Met de steun van een groot label achter zich en met een Europese tournee (waaronder een prima optreden op Roadburn afgelopen maand), lijken de heren en dame klaar voor een volgende stap in hun carrière.

De combinatie van shoegaze, doom en rock die King Woman op dit debuut laat horen, pakt geweldig uit. De sound is loodzwaar en dromerig en doet in dat opzicht wel wat denken aan Jesu. In combinatie met de warmbloedige, verleidelijke vocalen van Esfandiari, die van flink wat echo voorzien zijn, slaagt de band erin om de luisteraar in een heerlijke staat van halfbewustzijn te wiegen. Hoewel haar stem niet buitengewoon krachtig of divers is, past haar wat hese, melancholische stemgeluid perfect bij de muziek. Het repetitieve karakter van de teksten, die overigens door hun persoonlijke karakter zeker de moeite waard zijn, versterkt het hypnotiserende effect van de muziek nog meer.

In principe is de muziek van King Woman eigenlijk vrij minimalistisch van opzet. Nummers als Shame en Worn zitten niet bijzonder gecompliceerd in elkaar. Toch werkt deze relatief eenvoudige basis uitstekend in combinatie met de zwoele zang en heerlijke laag ‘fuzz’ die over de gitaren hangt. Door deze elementen worden de tracks echt naar een hoger niveau getild. Het enige nadeel van Created In The Image Of Suffering is dat de nummers aan de korte kant zijn. Op twee uitschieters na hebben de meeste tracks een reguliere songlengte. Dat is jammer omdat King Woman juist zo’n hypnotiserend effect teweegbrengt. Niet voor niets is de acht minuten durende afsluiter Hem het beste nummer van het album.

Met slechts zevenendertig minuten speelduur is het album voorbij voor je er erg in hebt. De korte lengte is enerzijds spijtig, maar anderzijds ook wel weer een verademing in tijden van overvloed, waarin vrijwel iedere band meent platen van een uur of langer te moeten afleveren. Ik ben vooral benieuwd naar hoe deze band het broeierige en bedwelmende karakter van zijn muziek zou weten uit te bouwen in langere nummers. Los daarvan is Created In The Image Of Suffering een bijzonder debuut van een band waarvan we hopelijk nog veel gaan horen in de toekomst!

Tracklist:
1. Utopia
2. Deny
3. Shame
4. Hierophant
5. Worn
6. Manna
7. Hem

Score: 83 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 mei 2017

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.