• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Havok (US) - Conformicide
Label: Century Media Records

Havok (US) - Conformicide

Kreator heeft eind januari een nieuwe plaat uitgebracht en dat was vooralsnog de laatste van de grote namen uit de beginperiode van thrash. Nu is het de beurt aan de jongere bands, ontstaan tijdens de opleving rond 2005, new school thrash genoemd. De eerste is Havok, op de voet gevolgd door Warbringer. Beide bands worden regelmatig in één adem genoemd met Bonded By Blood en Evile. De eerste twee platen van Havok deden vooral denken aan de stijl van Testament en Exodus, maar op Unnatural Selection (2013) had de muziek meer een eigen smoelwerk. Nog niet overtuigd? Dan gaat Conformicide daar zeker verandering in brengen.

Havok ontwikkelt zich steeds meer tot een buitenbeentje, net als Death Angel destijds. Er zijn meer overeenkomsten te noemen. Van een underdogpositie is in beide gevallen geen sprake meer, maar het was wel zo. De vocalen van gitarist David Sanchez lijken bij vlagen ook op die van Mark Osegueda. De echte overeenkomt is de ruimte voor experimenteren en dit aspect wordt op Conformicide naar een hoger niveau getild. Dat is een bewuste keuze, die ook heeft geleid tot een bezettingwissel. Bassist Mike Leon (Soulfly) is vervangen door virtuoos Nick Schendzielos (Job For A Cowboy, Cephalic Carnage). Nick heeft gezorgd voor een enorme boost en dat hoor je op deze plaat. Intention To Decieve is daar een goed voorbeeld van, hoewel dat nummer een old school-vibe heeft. Het samenspel tussen Nick en leadgitarist Reece Scruggs (ex-Monolith) komt in Circling The Drain goed naar voren. Met Nick aan boord en met slagwerk van Pete Webber (ex-Ravage) lijkt Havok nu te beschikken over de perfecte ritmesectie voor geweldige thrash.

Het stempel dat Nick drukt op de nieuwe sound valt meteen op. De opener F.P.C. begint met een fraaie, ingetogen inleiding. Daarna verwacht je dat het geweld losbarst, maar nee. Het funky basspel doet meer denken aan Faith No More ten tijde van Epic en pas halverwege draait het nummer naar een onvervalste thrasher. De lyrics hebben vooral een politieke lading. “Political correctness is a social disease” in de opener, “The United Snakes of America” in Hang ’Em High en “It’s five o’clock and here’s what we want you to think” in de inleiding van Intention To Deceive. Dit soort teksten zorgt voor een ouderwetse protestsfeer en thrash leent zich daar uitstekend voor. Ook religie moet het ontgelden, zoals in Dogmaniacal en Claiming Certainty.

De tracks doen nauwelijks voor elkaar onder, maar uitschieters zijn Intention To Decieve en Masterplan. Laatstgenoemde heeft alles in zich waarom ik ruim dertig jaar thrashliefhebber ben. Een fraaie, langgerekte inleiding, een explosie van pure agressie, gangshouts in de refreinen en een lekker galopperende slaggitaar tijdens de solo. Ingsoc is met bijna acht minuten de langste track, waarmee Havok bewijst dat een goede thrasher best langer dan drie minuten mag duren. De cd bevat twee bonustracks, waaronder de Pantera-cover Slaughtered. Het punkachtige String Break (de titel zegt genoeg) is waarschijnlijk een track die spontaan in de studio is ontstaan tijdens de opnames. Erg grappig.

Havok omschrijft deze plaat zelf als hun Master Of Puppets of Rust In Piece. Dan zeg je nogal wat, maar ik ben het er volledig mee eens. Met dit vierde album verdient Havok een plekje aan de top. Conformicide is een plaat waarvan ieder thrash-minnend hart sneller gaat kloppen. In april doet Havok een Europese tour met Warbringer, Gorod en Exmortus. De enige show in Nederland is op 6 april in 013, Tilburg.

1. F.P.C.
2. Hang 'Em High
3. Dogmaniacal