Moonsorrow - Jumalten Aika
Label: Century Media Records
Moonsorrow - Jumalten Aika
Vorig jaar bestond Moonsorrow twintig jaar, maar in plaats van het jubileum te vieren, waren de Finnen druk bezig met het opnemen van het zevende studioalbum. Vijf jaar na Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa (2011) is er nu Jumalten Aika, een album met zowel een kenmerkende als vernieuwende sound.

Minder gepolijst, agressiever, sneller (onder andere blasts!), rauwere black metal, met een prominentere rol voor folk-elementen (als op Kivenkantaja uit 2003). Donkerder, zoals aan de hoes te zien is, en tegelijkertijd nog altijd epic pagan black metal met hynotiserende riffs en invloeden van onder andere Bathory, Enslaved, Ulver, Rotting Christ, Einherjer en Thyrfing. Episch, soms repetitief, sporadisch progressief, met vier lange songs van meer dan tien minuten, maar tevens verrassend het kortste nummer in tien jaar tijd.

De titel van die kortste track is Suden Tunti. Deze begint toegankelijk en leent zich uitstekend voor een live-uitvoering vanwege de stampende beat om op te headbangen. Halverwege doet zich desondanks een verandering voor. Het tweede deel bevat een epische vibe met folk-elementen, waaronder kulning-zang. Ook in Ruttolehto Incl. Päivättömän Päivän Kansa komt de folk nadrukkelijk naar voren, mede dankzij de prima bijdrage van sjamaan Jonne Järvelä (Korpiklaani) tijdens een prachtig authentiek kalm gedeelte.

Zo zijn er wel meer momenten, zoals het prachtige, melancholische, akoestische intro van het slepende, majestueuze Mimisbrunn, waarin tevens de emotionele zang van Ville Sorvali het beste aan het licht komt. De folk-elementen (waaronder tribal drums, mondharp, viool en fluit, traditionele zang) geven het geheel een ‘ouderwets’ karakter, passend bij de albumtitel die in het Engels vertaald wordt met The Age Of Gods, doelende op de begintijden, waarin mensen de wereld om zich heen verklaarden middels bijvoorbeeld religie.

Jumalten Aika is een rauwe, duistere, melancholische en agresssieve pagan blackmetalrelease, waarop Moonsorrow laat horen te vernieuwen en daarmee nog altijd relevant is met een sound die de luisteraar op reis neemt naar het begin der tijden. Deze zelfgeproduceerde full-length bevat wederom uitstekende tracks met epische keyboardpartijen, knap slagwerk en bovenal memorabele tracks. Ruttolehto Incl. Päivättömän Päivän Kansa en Mimisbrunn zijn uitschieters. De limited edition bevat ook nog twee bonustracks op een separate cd, waaronder een prima uitvoering van de Rotting Christ-klassieker Non Serviam.

1. Jumalten Aika
2. Ruttolehto Incl. Päivättömän Päivän Kansa
3. Suden Tunti