Lacuna Coil - Broken Crown Halo
Jaar van release: 2014
Label: Century Media Records
Lacuna Coil - Broken Crown Halo
Valentijnsdag zou een mooie dag moeten zijn, maar voor fans van Lacuna Coil was het dit jaar een dag om snel te vergeten. De Italianen kwamen op die dag met het slechte nieuws dat drummer CriZ en gitarist Pizza de band verlaten. Na zestien jaren trouwe dienst gaan ze zich concentreren op hun privéleven. Beide heren zijn nog wel te horen op het nieuwe album Broken Crown Halo, dat een verdere ontwikkeling laat horen die met voorganger Dark Adrenaline is ingezet.

Dat betekent dat het nieuwe werk vooral donker, melancholisch, agressief, melodieus en modern klinkt. Met Jay Baumgardner (o.a. Evanescence) achter de knoppen is er in positieve zin wat aan de productie veranderd. De ritmesectie staat bombastischer in de mix en de gitaren rauwer en zwaarder. Het lijkt op een reflectie van diverse teleurstellende gebeurtenissen die de band het afgelopen jaar te verwerken kreeg. De band uit Milaan besefte dat ze alleen zichzelf konden bevrijden uit die ellende en dat hun verder niets in de weg stond met het voltooien van Broken Crown Halo. Dit statement (en gevoel van woede) is duidelijk terug te horen in de energieke, eerste single Nothing Stands In Our Way, die er krachtig inknalt met een ritmesectie die doet denken aan Korn en eenvoudige maar doeltreffende riffs van Maus. Het zelfde recept hoor je terug in het pittige Zombies en de swingende tweede single Die And Rise (die voorzien is van een korte Italiaanse tekst).

Als variatie op deze pittige nummers wordt ook gedacht aan de fans van het oudere werk, met onder andere het melancholische Hostage To The Light en het goede, The Cure meets Paradise Lost-achtige Victims. Het melancholische karakter van de nummers op het album wordt sterk beïnvloed door de uitstekende, door horrormovies geïnspireerde, keyboardpartijen. Het album sluit af met het pijnlijk mooie, epische One Cold Day, met bijzondere, wonderschone zanglijnen van Cristina. Zij krijgt veel ruimte op de plaat en benut deze optimaal. Ze past ook tijdens een paar nummers verdienstelijk oosterse elementen toe. Verder valt op dat Andrea vaak zijn hese vocalen gebruikt. Minder geslaagd zijn de auto-tuning in Cybersleep, het gesproken deel van Cristina in Victims en de cleane zang van Andrea in I Burn In You.

Broken Crown Halo is een energiek, melodieus en donker album geworden dat soms als een soundtrack aanvoelt en lekker in het gehoor ligt. De titel verwijst naar de de neprealiteit waarin we leven. We streven naar een ideaalbeeld, naar een troon die niet bestaat, en raken daardoor verward en teleurgesteld. Broken Crown Halo is een modern, melancholisch en cinematisch album voor een breed publiek met veel herkenbare Lacuna Coil-elementen erin, waarbij er ook vernieuwing wordt toegepast (zoals de elementen uit horrorfilms). Wie de nieuwe bandleden worden, is momenteel niet duidelijk. Wel zal Ryan Blake Folden, die tijdens eerdere tours al met de band optrad, weer gaan invallen. Over een paar jaren weten we wellicht meer over hoe het materiaal met de nieuwe aanwinsten gaat klinken. Tot die tijd kun je genieten van Broken Crown Halo.

1. Nothing Stands In Our Way
2. Zombies
3. Hostage To The Light