• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Twilight - III: Beneath Trident’s Tomb
Jaar van release: 2014
Label: Century Media Records
Twilight - III: Beneath Trident’s Tomb
Twilight is een Amerikaanse black metal band. De term ‘supergroep’ wordt de laatste jaren wel erg vaak gebruikt maar met bandleden uit Leviathan, Krieg, Minsk, Sonic Youth, Nachtmystium, Buried At Sea en The Atlas Moth is de term waarschijnlijk terecht. Twilight brengt experimentele black metal dat nauwelijks te vergelijken is. Twilight heeft een underground imago. Er worden namelijk geen interviews gegeven en er wordt ook niet live opgetreden. III: Beneath Trident’s Tomb is het derde album en helaas ook de laatste. De band heeft namelijk gelijktijdig met het uitbrengen van het album, aangekondigd te stoppen.

Het eerste nummer Lungs, is het kortste nummer van het album. Dit nummer staat behoorlijk ver van het black metalgenre af. Het voelt aan als een mix van doom en sludge metal. De band Amenra komt hierbij in mijn gedachten naar boven. Oh Wretched Son klinkt meer als de stijl die je bij Twilight zou verwachten. Een mix van atmosferische black metal met hier en daar een zware doom passage. De combinatie van ijzige screams met vreemde machinegeluiden en het toevoegen van de bekende black metal ruis, klinkt III: Beneath Trident’s Tomb als een atmosferische black metal plaat. Swarming Funeral Mass sluit perfect aan bij het vorige nummer, in een lager tempo maar met dezelfde akelige en duistere sfeer wordt je het album ingezogen.

Twilight doet mij denken aan de bands Wolves In The Throne Room, Drudkh en Agalloch. Helaas komt Twilight net iets tekort om het niveau van deze bands te evenaren. Dit komt vooral door het gebrek aan een echte climax op het album. Af en toe wordt er een versnelling ingezet, waardoor het iets agressiever over komt. Naar mijn idee mag het geluid iets voller en krachtiger. De piepende gitaar en de machinegeluiden dragen door het schelle geluid niet bij aan het luisterplezier. A Flood Of Eyes is voor mij het hoogtepunt van het album. Een heerlijk atmosferisch nummer dat lichtelijk hypnotiserend werkt. Below Lights sluit weer aan bij het openingsnummer Lungs . De combinatie tussen sludge en black metal weet mij niet te overtuigen.

III: Beneath Trident’s Tomb is het laatste wapenfeit van de supergroep. III: Beneath Trident’s Tomb is naar mijn idee een aardig album geworden. Atmosferische black metal van behoorlijke kwaliteit. Met drie sterke en drie matige nummers, blijf ik met een dubbel gevoel achter. Het geluid van Twilight is uniek. Door gebruik van vreemde geluiden en de mix van verschillende stijlen, is Twilight moeilijk in een hokje te plaatsen. Voor liefhebbers van atmosferische black metal met progressieve invloeden, zal dit album absoluut de moeite waard zijn. Of het album een legendarische status krijgt moet de toekomst uitwijzen. Voorlopig krijgt III: Beneath Trident’s Tomb de status van een aardig album voor iedereen die zoekt naar iets anders dan de standaard black metalreleases.

1. Lungs
2. Oh Wretched Son
3. Swarming Funeral Mass