• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Ear Danger - Full Blast At Last
Jaar van release: 2011
Label: Eigen beheer
Ear Danger - Full Blast At Last
1981 was het jaar waarin de band Ear Danger het levenslicht zag (jawel, in Nederland). In mijn tapetraderdagen kreeg ik de demo Got Your Ears On? in handen en dat luisterde toen prima weg. Men wist zich in goed gezelschap met acts zoals Picture, Allied Forces en Angus, om er maar eens een paar te noemen. Helaas heeft deze band het nooit echt kunnen maken, en drie jaar later lag de boel alweer op zijn gat. Maar het spreekwoordelijke bloed kroop waar het niet gaan kon en in 2007 gingen twee van de oude bandleden op zoek naar nieuwe aanwas om het Twents/Hoogvlietse collectiefje weer nieuw leven in te blazen, met dit nieuwe, uitsluitend op vinyl verschenen album in een gelimiteerde oplage van 300 stuks, als resultaat.

De LP is een flashback naar de tachtiger jaren. Het toen ook op demo verschenen Beelzebub's Friend heeft niets aan kracht ingeboet, en datzelfde kan gezegd worden van de overige tracks. Geen hoogstandjes, maar goed gemaakte, ouderwetse hardrock/metal met een degelijke structuur, die het oudere hardrockpubliek zeker zal aanspreken. De riffs zijn nog hetzelfde als 30 jaar geleden, en het spelplezier spat haast uit de groeven. Diegenen die de tachtiger jaren niet muzikaal bewust hebben meegemaakt, mogen Ear Danger qua stijl ergens wegzetten tussen Raven en de oude Iron Maiden.

Ik hoop voor de band dat de tijden voor hen nu gunstig zijn. Het lijkt erop dat de markt er klaar voor is, en je ziet ook in Nederland dat de golf aan reünies nog niet ten einde is. Ook het toen zeer bekende Gilgamesj schijnt weer bij elkaar te komen, of al te zijn, en dat belooft veel leuks voor 2012, lijkt me. Ear Danger speelt in de eerste maanden van het nieuwe jaar op diverse locaties. Check de website en 'take your trip down memory lane'. Hopelijk zijn deze negen tracks ook op cd verkrijgbaar. Ik zou zeggen: mail ze eens als je interesse hebt.

1. Belzeebubs Friend
2. Assassin
3. The Battle