28-05-2020

Lyonite - Lyonite
Jaar van release: 2010
Label: eigen beheer
Lyonite - Lyonite
"Wij zijn Lyonite en dit is wat we doen". Met deze woorden geeft het jonge Lyonite haar eerste visitekaartje af in de vorm van de EP Lyonite. Ik moet zeggen dat deze woorden, die een volwassen zelfverzekerdheid uitstralen enige verwachtingen oproepen en gelukkig weet de band deze grotendeels waar te maken.

Lyonite is een melodieuze metalband uit Friesland met als boegbeeld zangeres Claudia Edwards. Nu zal bij menig lezer direct de gedachte door het hoofd spelen dat we hier te maken hebben met het zoveelste gothic metalbandje dat de kop opsteekt. Dit blijkt echter niet zonder meer het geval te zijn. De band laat op de EP melodieuze metal horen met een duidelijk progressieve inslag en het is met name het laatste waarin de muziek van Lyonite zich enigszins onderscheidt van de rest. Op de EP die in 2010 in de Double Impact Studio in Oenkerk werd opgenomen staan naast een intro (Fates Deceit) drie nummers met een speelduur van in totaal zo'n twintig minuten.

Zangeres Claudia Edwards beschikt over een aangename stem en levert op deze EP een heel behoorlijke prestatie. Muzikaal zitten de nummers over het algemeen goed in elkaar, maar het zou toch af en toe iets spannender mogen. De jonge muzikanten laten horen dat ze hun instrumenten beheersen, wat zich vooral uit in fraai gitaar- en keyboardspel met hier en daar heel aardige solo's. Luister maar eens naar The Last Day. Een minpuntje is de mannelijke zang op City Lost die naar mijn mening in vergelijking met de rest niet helemaal goed uit de verf komt.

Met deze EP laat Lyonite horen wat ze doen en het maakt mij in ieder geval nieuwsgierig naar wat ze in de toekomst nog gaan doen. Onlangs won de band de Music Battle 058 en daarmee twee dagen studiotijd. We gaan dus vast nog meer horen van Lyonite.

1. Fates Deceit
2. The Last Day
3. Deluded Masquerade