• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Control Human Delete - Error Spectre
Jaar van release: 2003
Label: Eigen beheer
Control Human Delete - Error Spectre
Control Human Delete vond ik zonder meer de beste band die aan de recente compilatie van de Enschedese Headbangers Organisatie meegewerkt had. Het nummer "Discipline March Towards Destruction" gaf blijk van een superieure instrumentbeheersing, visie en geluidskwaliteit ten opzichte van de meestere andere Enschedese bands. De zes heren die Control Human Delete vormen hebben inmiddels een mini-cd opgenomen, die voor een redelijke prijs via www.controlhumandelete.tk te krijgen is.

En wat is "Error Spectre" een uitstekende eerste wapenfeit. Deze mini-cd is van aanzienlijk hogere kwaliteit dan de meeste cd's die keurig netjes via een label verspreid worden. In de eerste plaats is de geluidskwaliteit werkelijk uitstekend. De in Ground Zero Studios opgenomen plaat klinkt krachtig en helder, waardoor de muziek lekker hard uit de speakers knalt en de details prima waarneembaar zijn.

Daarnaast zit het met de sound van Control Human Delete wel goed. De band hanteert een kil, mechanisch geluid, met wat elektronische en industriële invloeden, veel monologen en een hoop samples. Om een beeld te krijgen van hoe de muziek van "Error Spectre" klinkt, stel je een mengelmoes voor van Satyricon's "Rebel Extravaganza", de Emperor/Thorns split cd, Thorn's debuut album, "Srontgorrth" van het Duitse Nagelfar en enkele lichte Zweedse death metal invloeden. In andere woorden: een sound die z'n weerga niet kent in Nederland.
Ook conceptueel zit "Error Spectre" goed in elkaar. De teksten vertolken de ideeën van de band, over wat er tegenwoordig allemaal mis is met de mensheid. Als vervent misantroop en bespotter van de mensheid kan ik hier zeer goed mee uit de voeten. Daarnaast is het artwork van de cd uitstekend, en vormt de aanvullende 'mini-website' (met videoclip!), die je door middel van je pc kunt bekijken, een welkome bonus.

De nummers dan. "Error Spectre" begint met een langdradige filmsample, die geen twijfel mogelijk maakt over het algemene afgrijzen dat de band voelt voor de huidige staat van de mensheid. Na drie minuten komt er een stukje gitaarwerk voorbij met daaronder een trage beat, wat op het debuutalbum van Thorns niet misplaats was geweest. De band gaat pas werkelijk los met "Seeking For the End of Life", het nummer dat me het sterkst aan Satyricon doet denken. Het zijn de Satyr-achtige vocalen van Rien Dortgiesen, in combinatie met het ijskoude, mechanische gitaargeluid, die het hem doen. Het nummer kent een gaaf refrein, evenals een onverwachte vleugje elektro.

De derde track, "Discipline March Towards Destruction", heb ik al beschreven in mijn recensie van de EHBO-cd. Het is en blijft een gaaf nummer, dat hier, tussen z'n kille broertjes en zusjes, prima in context valt. Het lange "The Prospectus Negative", onderverdeeld in drie delen, vind ik een minpuntje van het album. De repetitieve muziek bevalt me wel, maar ik heb een probleem met de langdradige gesproken stukken. In de eerste plaats irriteer ik me een beetje aan het overduidelijke Nederlandse accent. Daar kan Dortgiesen uiteraard niets aan doen, maar ik had liever gezien dat de monoloog-stem vervormd was geweest, zoals in het remix nummer "The Convulsion of the Truth". Daarbij komt dat, naarmate je de cd meer en meer luistert, de tekst zich goed in het geheugen gaat nestelen, waardoor je hem naar verloop van tijd wel kan dromen. Nu kan ik de lyrische inhoud en de gedachtegang daarachter wel waarderen, ik krijg toch een beetje het idee dat ik naar een speech of een presentatie zit te luisteren. En een gevoel dat me een filosofie opgedrongen wordt, wat niet de intentie van de jongens kan zijn geweest. Niettemin maken de aardige muzikale stukken van "The Convulsion of the Truth" een hoop goed.

Het vierde nummer, "Cold Trivial Darkness", is een traag elektronisch nummer dat het prima zou doen als interlude op een full-length. Het afsluitende "The Convulsion of the Truth" is een toffe remix van "The Prospectus Negative", compleet met coole breakbeats en computerstemmen. Ik denk dat dit de wat minder op 'moderne klanken' gestelde metalfans een beetje te ver zal gaan, maar als je de elektronische dwalingen van bands als Dimension F3H, Samael en Dødheimsgard kunt waarderen, zul je ongetwijfeld ook genieten van dit nummer. Het sluit in ieder geval het album op verfrissende wijze af.

Volgende keer iets meer muziek en iets minder gelul, en het komt helemaal goed met deze band. Als ik een label had, zou ik deze band gelijk tekenen. Dus… Cold Blood Industries of Hammerheart, je zou wel gek zijn als je deze nieuwe Nederlandse topper liet lopen.

Thumbs way up.

1. Error Spectre
2. Seeking For the End of Life