Burned Within - As You Burn Within Me
Jaar van release: 2009
Label: Eigen beheer
Burned Within - As You Burn Within Me
Na meerdere luisterbeurten had ik het wel gehad met deze cd. Dat lag niet zozeer aan de nummers, maar meer aan keiharde drumgeluid. De drumcomputer staat stevig voorop in de mix en dat is gelijk al een zwaktebod. Niet dat de drums slecht geproduceerd zijn, maar ze zijn van het volume dat hoofdpijn veroorzaakt.

Natuurlijk kunnen we dit unieke initiatief daar niet helemaal op afrekenen en dat doe ik dan ook maar niet. Multi-instrumentalist Rob Langendijk heeft (vrijwel alleen) een zeer complex en ondoordringbaar stuk death metal neergezet. Het geluid bestaat op het eerste gehoor uit zware gitaren, brute grunts en de keiharde drumpartijen, maar de structuren doen veel eerder denken aan een genre als fusion. Moeilijke muziek dus en dat is te horen. If Only vliegt bijvoorbeeld uit de startblokken met een staalharde death metalriff, terwijl Rob zijn basgitaar op onnavolgbare wijze geselt. De aparte effecten in het nummer zorgen bovendien voor een sfeer van waanzin. De gruntzang is helaas matig en bestaat uit niet veel meer dan het herhalen van de titel, dat is dan weer jammer. Er duiken later nog wat clean gezongen passages op, maar die zijn me niet bijgebleven vanwege de te verwaarlozen kwaliteit.

Na talloze luisterbeurten weet ik nog steeds niet helemaal wat ik van deze plaat moet vinden. Hoewel ik onder de indruk ben van alle halsbrekende capriolen en de hoeveelheid moeilijke riffs, meen ik toch ook dat muziek herkenbare aanknopingspunten moet hebben. Nu kan ik persoonlijk best genieten van de mysterieuze tokkels (die soms wel eens aan Cynic doen denken), brute riffs en jazzy solo's, maar het geheel hangt soms nog wat teveel als los zand aan elkaar. Dat is vooral te wijten aan de overgangen. Soms schakelt de beste man te abrupt over van keihard op lieflijk zacht en op andere momenten is een overgang juist goed uitgewerkt.

Het initiatief van Langendijk valt absoluut te prijzen, het is alleen te ietwat hortende en stotende uitwerking die nog verbetering verdient. De ideeën zijn vaak erg goed (vette solo in Fatal Flaws), maar als geheel weet de plaat nog niet echt te overtuigen. Ik ga deze plaat dan ook geen onvoldoende geven, maar ik hoop wel dat er de volgende keer iets meer logische elementen in de muziek voorkomen. Allemaal leuk en aardig, die techniek, maar zet die capaciteiten dan ook om in memorabele nummers. Nu klinkt het allemaal wel knap, maar ik mis de rode draad in de muziek. Vergeet dan ook niet om de volgende keer het volume van de drum(computer) wat beter af te stellen.

Tracklist
1. Intro
2. Corrupted Soul