02-06-2020

It Lives - demo
Jaar van release: 2002
Label: eigen beheer
It Lives - demo
Dit cd'tje bevat zes nummers van (het in Gelderland en Overrijsel bekende) It lives. Het is hun eerste demo dus daar houd ik een beetje rekening mee in deze bespreking. De band speelt eigenlijk gewoon heavy metal met (een beetje) power metal en thrash metal invloeden.

De 6 tracks klinken allemaal leuk en opgewekt. De riffs zijn bij vlagen zeer leuk gevonden, de refreinen hebben een hoge meezingbaarheidsfactor en de nummers zijn gewoon leuk om te horen. Persoonlijk noem ik dit altijd 'zuipmetal'. Laat ik eventjes wat dieper ingaan op de nummers. De cd-demo begint sterk met 'Humantity's last stand' dat een tof refrein heeft. De twee volgende nummers zijn ook leuk. De andere drie nummers vind ik ook nog wel aardig maar zijn iets te cliché en je hebt steeds het gevoel dat je ze ergens al eens hebt gehoord.

Subjectief gezien vind ik dit dus een leuke eerste demo maar objectief kan je toch nog van alles aanmerken. De zanger is echt niet goed te noemen en verknoeit toch een beetje het geheel. De productie is zeker niet slecht maar soms klinkt alles een beetje amateuristisch (bijvoorbeeld de achtergrondzang van de drummer). Maar deze groep is ook meer een live groep die houdt van humoristische optredens. Deze demo is dan ook alleen aan te raden aan mensen die de groep kennen. Ik heb echt wel het gevoel dat dit live een feest is maar als ze serieus verder willen geraken moeten ze bijvoorbeeld wel een echte zanger nemen. Deze demo kost overigens 7 Euro. Kijk op hun site voor bestelinformatie.

1. Humanity's last stand
2. Storm will fade
3. Nightmare