02-07-2020

Ikuinen Kaamos - The Forlorn
Jaar van release: 2006
Label: Descent Productions
Ikuinen Kaamos - The Forlorn
Ikuinen Kaamos is een Finse band die niet bepaald veel geluk lijkt te hebben gehad in hun carriere. Reeds 1997 opgericht, maar tussendoor alweer een keer ontbonden en meer dan enkele demoís heeft de band tot op heden niet uitgebracht. Met het debuutalbum The Forlorn is er hopelijk een einde gekomen aan de tegenslag van de band, want dit is een album dat de volle aandacht verdient.

The Forlorn is uitgekomen bij het vrij nieuwe en kleine Nederlandse label Descent Productions en het moet gezegd dat het label met Ikuinen Kaamos echt een parel van een band aan boord heeft. Het werk van Ikuinen Kaamos is een samensmelting van verschillende stijlen waarbij black metal en doom metal de boventoon voeren. Met dit soort hokjesgeest zou men de band echter tekort doen. The Forlorn is een uitgebalanceerde mix tussen gitzwarte ellende en pure schoonheid. De gitzwarte ellende is niet te verstaan in de zin van brute razernij, maar in een bijna mooi soort ellende, vanwege de melancholische sfeer die het gehele album uitademt.

Bij het luisteren is een band als Opeth wel een vergelijking die bij mij opkomt, maar dan in een veel duisterdere variant, My Dying Bride zou ik ook voorzichting als vergelijking willen aandragen vanwege de sfeer die de band uitdraagt. Woedende, met blastbeats onderlegde, black metal passages worden naadloos afgewisseld met prachtige akoestische intermezzoís. De zang verschilt overigens per nummer, in sommige nummers is er sprake van een diepe grunt, in andere weer van een meer black metal achtige krijs.

Het album bestaat uit vijf nummers, die bijna allemaal rond de tien minuten klokken en een heel verhaal lijken te vertellen. The Forlorn is met zijn zware, mooie en uiterst melancholische kost een hoogtepunt van 2006 te noemen en wellicht het ultieme album om het najaar mee in te gaan. Geniet van deze cd en laat je meesleuren door een zee van melancholie.

1. Frailty
2. Grace
3. Delusion