03-07-2020

Himsa - Hail Horror
Jaar van release: 2006
Label: Prostethic Records
Himsa - Hail Horror
Het nadeel van veel bands in het melodieuze deathmetal en metalcore genre is dat het muzikaal vaak prima in elkaar steekt, dat de productie en ook de songs in orde zijn. Maar dat het zo origineel is als kalkoen met de kerst, een waargebeurd verhaal bij RTL 4, of een videoclip van 50 Cent.

Himsa uit Seattle heeft met hetzelfde euvel te kampen. Het zit allemaal prima in elkaar, een mooi artwork, en ook productioneel (Tue Madsen, oa. bekend van The Haunted en Mnemic) zat achter de knoppen, en muzikaal valt er weinig te klagen. Himsa hoort dan ook zeker tot een van de betere bands in het genre maar er zijn simpelweg veel te veel bands in dit genre die vrijwel hetzelfde doen om er nog echt uit te springen met dit soort muziek. Men gaat echter in tegenstelling tot veel andere metalcore bands wel wat bruter te werk en doet hier en daar behoorlijk aan Zweedse bands als Arch Enemy, of een willekeurige Gothenburg band uit mid jaren 90 denken. Dit wordt afgewisseld met wat hardcore en thrash momenten, muzikaal zou je het daarom een beetje kunnen vergelijken met bands als As I Lay Dying en The Black Dahlia Murder

Liefhebbers van Gothenburg achtige melodieuze deathmetal en brute metalcore zullen zich geen buil vallen aan prima songs als ‘Anathema’, ‘Sleezevil,’ ‘the Destroyer’ of ‘Send Down Your Reign’ en moeten deze band zeker een kans geven. Mijn aandacht weten ze helaas niet over de volle lengte van dit album vast te houden, al is dat meer een kwestie van 'teveel gehoord' dan dat dat met de kwaliteit van het gebodene te maken heeft.

1. Anathema
2. Sleezevil
3. The Destroyer