02-07-2020

Asbest - A Trauma Engraved
Jaar van release: 2005
Label: Eigen beheer
Asbest - A Trauma Engraved
‘A Trauma Engraved’ is een typisch voorbeeld van een band die veel te vroeg een demo heeft opgenomen. Tijdens de drie rommelige tracks komen we nog wel enkele leuke oude Destrucion-achtige riffjes tegen in een deathmetalverpakking, maar voor de rest is het maar een zielige vertoning. Deze jonge heren hadden meer aandacht moeten besteden aan het uitwerken van hun ideeën, de zanger beschikt gewoon niet over een krachtige grunt en de onmenselijk slechte solo in ‘Warmonger’ kan anno 2005 echt niet meer.

En wat lees ik net op hun webstek? We zoeken een losse zanger die in staat is om te grunten en te schreeuwen in de stijl van Isis, Mastadon en Neurosis. En het nieuwere materiaal zou naar eigen zeggen ook beïnvloedt zijn door Opeth. Neen, ‘A Trauma Engraved’ had gewoon nooit het daglicht mogen zien en zal hun ook geen extra optredens opleveren. Eerst eens goed nadenken over de stijl, gitaartechnisch vooruitgang boeken en een dozijn live-optredens afwerken en dan maar een demo opnemen voor je de bandnaam te grabbelen gooit. Een score ontbreekt omdat ik vandaag goed gezind ben.

1. Warmonger
2. A Trauma Retained
3. Stupidity Made Flesh