• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Nevermore - This Godless Endeavor
Jaar van release: 2005
Label: Century Media Records
Nevermore - This Godless Endeavor
De revolutie genaamd Nevermore kwam net als de Fenix, uit niets anders dan puin, pijn, as en stof na de dood van Sanctuary tevoorschijn. Het titelloos debuut bezat nog wat kinderpijnen, maar na het waanzinnige ‘The Politics Of Ecstasy’ was het hek van de dam. Na een vermakelijke EP werden we zes jaar geleden alweer verbaasd door het ijzersterke conceptalbum ‘Dreaming Neon Black’ waar voor het eerst de filosofische uitingen van Warrel Dane het muziektekstgenre ontstegen. Een jaartje later kwam het geniale ‘Dead Heart, In A Dead World’ op de markt dat lyrisch, visueel en muzikaal het heroplevende metalgenre naar een onbereikbaar hoogtepunt wist te stuwen. De onmenselijk hoge verwachtingen werden met ‘Enemies Of Reality’ niet ingewilligd, maar vijf jaar na hun magnum opus is het alweer raak.

Niet Malmsteens ‘Unleash The Fury’ of Neal Schons ‘I On U’ is de gitaarplaat van 2005, al wie houdt van echt innoverend elektrisch gitaarspel zal in hogere sferen vertoeven met ‘This Godless Endeavor’. Podiumgitarist Steve Smyth heeft in de studio nog nooit een dergelijke prestatie neergezet en blijkt de ideale kompaan te zijn voor Jeff Loomis. De gitaarsolo’s vliegen ons rond de oren. Bassist Jim Sheppard heeft voor het eerst een Nevermore-song gecomponeerd (het ritmische ‘Medicated Nation’) en drummer Van Williams is met zijn keiharde progressieve klappen de motor van de band geworden. Dit nieuwe album is dus vooral een groepsprestatie in plaats van een uitgewerkt Loomis/Dane concept.

Het nieuwe materiaal is erg afwisselend, verrassend fris, geïnspireerd en ook vrij hard uitgevallen. Opener ‘Born’ komt aan als een mokerslag en had niet mis staan op ‘Politics’, het abstracte zwevende ‘Final Product’ is een geniaal stukje werk én een gedurfde singlekeuze en met ‘Sentient 6’ kunnen we weer genieten van een mooie ballade. Andere opvallende momenten zijn de uitstekende riffs die voorbijkomen in ‘A Future Uncertain’, het instrumentale tussenstukje ‘The Holocaust of Thought’, met gastsolo van niemand minder dan James Murphy, en het lange titelnummer. Je kunt het werk op ‘This Godless Endeavor’ nog het best omschrijven als een logisch vervolg op ‘Dead Heart, In A Dead World’.

Het eigenzinnige typische Nevermore geluid overtuigd en innoveert ook nog anno 2005 en een afgekickte Warrel Dane komt scherper als ooit uit de hoek met zinnen als ‘This is your final warning, the holocaust of thought is dawning’. De productie lag gelukkig terug in handen van Andy Sneap en het artwork van Hugh Syme mag er wezen. De cover is echter niet volledig origineel en de artiest zelf zei het volgende tegen Metalfan.nl ‘There are 3 versions of the art. One for Eddie in the foreground for Iron Maiden from 1996. One for the girl (which was a promotional piece for my studio, which can be seen on my web site) and Nevermore's version which was a variation using my promotional piece and not the Iron Maiden piece.'

Ik heb dit jaar al veel ijzersterke albums horen voorbijkomen maar ‘This Godless Endeavor’ spant voor mij toch de kroon. Persoonlijk kunnen ze voor mij hun eerder genoemde magnum opus nooit meer overtreffen, maar ze komen deze keer toch dicht in de buurt. Wij zijn benieuwd naar jullie analyses over deze nieuwe plaat en we stellen het op prijs als jullie hieronder reageren met jullie visie op dit nieuwe meesterwerk.

1. Born
2. Final Product
3. My Acid Words