Origin - Echoes Of Decimation
Jaar van release: 2005
Label: Relapse Records
Origin - Echoes Of Decimation
Stelt u zich eens voor, waarde lezer, dat u op een goede dag plots wordt gegrepen door een zwerm wilde, doorgedraaide bijen. U loopt nietsvermoedend met een grasspiertje tussen uw tanden een deuntje te neuriën terwijl het warme zonnetje uw kruin teder verwarmt, en plots is het zwart voor uw ogen die 2 tellen later uberhaupt nooit meer zullen zien. Met een sneltreinvaart blijven de bijen maar komen en komen, hun angels blinken strijdlustig in de zon. Een guerillaaanval van dol geworden wezens die u in geen 1000 jaar zult overleven.

Exact hetzelfde gevoel kreeg ik onlangs na het opzetten van de nieuwe plak van Origin, "Echoes Of Decimation". Met het verschil dan dat de Originse angels het enkel en alleen op m`n trommelvliezen hadden gemunt en dat ik een klein half uurtje later nog alive and kicking in m`n lui stoel zat. Maar het scheelde niet veel, dat kan ik u in alle eerlijkheid bekennen.
Origin maakt al 2 albums lang compromisloze, chaotische en superagressieve death metal met een karige grindscheut. Muziek voor een echte liefhebber van het genre, eentje met een hoog tolerantievermogen ook, anders word je gauw een dolle hond. En nu is het tijd voor alweer een blitzkrieg vanuit "kampf Origin".

In tegenstelling tot voorganger "Informis, Infinitas, Inhumanitas" doet "Echoes Of Decimation" niet aan aankondigingen van Origins aanwezigheid. Geen intro, geen sample, geen sfeerbepaling. Vanaf seconde 1 knalt het album de wijde wereld in met zoveel geweld, woede en agressie als dat zuurstof kan verteren.
Origin heeft met "Echoes Of Decimation" duidelijk progressie geboekt ten opzichte van de twee voorgaande albums. Het geluid is nog voller, de drums zijn nog strakker, de growls zijn nog bruter en het gekrijs is werkelijk bloedstollend. Maar waar het hem voornamelijk in zit is dat Origin op "Echoes Of Decimation" de uitstekende muzikale balans heeft weten te traceren. Het album is nog altijd fel, psychotisch en onvoorspelbaar maar gij die er goed naar zal luisteren zal er ongetwijfeld een rode draad in kunnen vinden. En was die draad op "Informis, Infinitas, Inhumanitas" nog wat magertjes, knikkend en warrig, "Echoes Of Decimation" toont ons een vetgemeste rode kabel. Met andere woorden, het is bij lange na niet zo dat er geen touw aan de muziek te knopen valt. Er zit iets meer herkenning en samenhang in de nummers, een structuur wordt zowaar beter zichtbaar.

Maar Origin zou Origin niet zijn als de pinnige mannen ons niet voor verrassingen zouden zetten. "Echoes Of Decimation" staat er vol mee. Dus ook de fan van het eerste uur kan opgelucht adem halen en vol overgave genieten van de bekende Origin-capriolen. Maar ook de metalman/vrouw die Origin aanvankelijk afschreef wegens de onoverzichtenlijke poel der chaos doet er nu goed aan "Echoes Of Decimation" enkele draaibeurten te verschaffen.

Want behalve dat de muziek op zich al ontzettend de moeite waard is, is de presentatie ervan ook een werkelijk hoogstandje. De heren van Origin laten menig muzikant achter zich met hun gebeuk, gesoleer en gebulder. De productie is sterk, de composities kloppen als de neten, het spel is strak en verwoestend en het geluid is gelijk aan een oorlogsmars.De nodige stuiptrekkende geluidjes blijven natuurlijk ook niet uit. Origin trekt immers weer ten strijden en dat zal niet onopgemerkt aan u voorbijgaan.

U zult nog even geduld moeten hebben want dit pareltje ligt pas 21 maart in de schappen van uw plaatsenlijke metalboer. Tot die dag kunt u uw wapenuitrusting alvast een beetje oppoetsen.

1. Reciprocal
2. Endless Cure