• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

The Haunted - rEVOLVEr
Jaar van release: 2004
Label: Century Media Records
The Haunted - rEVOLVEr
Afgelopen jaar leverde The Haunted met One Kill Wonder een beestachtig album af, dat bol stond van de agressie en felle riffs. Al een jaar later komt opvolger rEVOLVEr uit. Dat is vrij verrassend te noemen, want er zijn toch wel de nodige dingen veranderd in het kamp van deze Zweden. Allereerst natuurlijk het vertrek van frontman Marco Aro, die op dit album vervangen is door de allereerste zanger Peter Dolving. Bovendien heeft de band het label Earache ingewisseld voor Century Media.

Na enkele luisterbeurten kan ik constateren dat het vertrek van Marco Aro toch wel een behoorlijke krater heeft geslagen. Dolving beschikt over een behoorlijke strot, maar ik vond Marco Aro toch vele malen krachtiger zingen en veel beter bij de agressieve, moderne knuppel-thrash van The Haunted passen. Dat is overigens een kwestie van smaak waarbij ik me kan voorstellen dat de meningen verdeeld zijn.

Zoals wel te verwachten is, staan er op rEVOLVEr de nodige snelle krakers. Opener No Compromise is een érg lekker en rechttoe-rechtaan thrash-nummer en bevat alle goede elementen van deze band. Samen met andere toppers als Sabotage en Sweet Relief doet dit nummer het meest denken aan One Kill Wonder. Wat ik echter minder geslaagd vind, zijn de wat experimentele nummers als 99 (het einde van dit nummer roept angstige associaties met nu-metal op, en dat kan er bij mij dus écht niet in) en All Against All (waarvan de tekst wel wat érg kinderachtig overkomt, maar dat muzikaal gezien nog best redelijk in elkaar zit). Bij sommige bands hoor ik gewoon liever kwaliteit dan al te veel vernieuwende elementen en The Haunted is zo’n band.

Niemand zal mij horen beweren dat rEVOLVEr een slecht album is, maar al met al zet ik toch liever het intense One Kill Wonder nog een keertje op. Op dit nieuwe album wordt de kwaliteit van One Kill Wonder in sommige nummers namelijk geëvenaard, maar leidt de experimenteerdrift van deze band ook tot enkele mindere nummers die wat afbreuk doen aan het totaalbeeld.

1. No Compromise
2. 99
3. Abysmal