03-06-2020

Charlie Adler - We Bring Stiletto’s Into Your Home
Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer
Toen ik thuiskwam van de uitstekende editie 2004 van Graspop Metal Meeting, lag deze demo op mijn deurmat. Ik kwam direct terug weer in de festivalsfeer want de muziek van het Nederlandse Charlie Adler deed me direct denken aan het geweldige concert van Dillinger Escape Plan, dat ik op Graspop had aanschouwd. Andere bands waaraan Charlie Adler onder andere doet denken zijn: het geniale Burnt by the sun, Converge en een hele zooi Relapse Records bands.

Tegendraadse riffs, groovy metalcore momenten, death metal uitbarstingen (ik hoor soms zelf eventjes Cryptopsy terug!), veel geschreeuw en veel breaks houden de vijf geschifte nummers (die tezamen maar 11 minuten duren) bij elkaar. De nummers zijn echter, en dit is heel belangrijk voor dit soort muziek, wel herkenbaar en catchy en zorgen ervoor dat je dikwijls de repeatknop indrukt. Of het nu gaat om de geweldige opener ‘Chainsaw fish disfigurement’, het agressieve titelnummer of ‘The spinless revenge’; de muziek beukt erg lekker weg.

De heren zijn duidelijk al op zeer goede weg (de band bestaat trouwens uit (ex)leden van Inhume, Collision, Mangled en Concubine), alleen kan de muziek natuurlijk altijd nog harder, nog bruter, nog zieker en vooral productioneel kan de band nog wat verbeteren. En ik zou het ook geweldig vinden als de speelduur van de nummers verdubbelt naar een viertal minuten. Zo, ik ga nu mijn ogen sluiten, dit cd’tje nog eens een paar keer beluisteren en wegdromen naar net gepasseerde concerten van Dillinger Escape Plan en Hatebreed. Een energieke aanrader!

1. Chainsaw fish disfigurement
2. We bring stiletto’s into your home
3. Move your bloody carcass