07-07-2020

Black Swan - Shake The World
Label: Frontiers Records
Black Swan - Shake The World
Elk album waarop een (ex-)gitarist van Whitesnake speelt, heeft mijn interesse. David Coverdale heeft namelijk altijd een goede neus voor gitaarvirtuozen die zijn albums steevast naar een hoger niveau tillen. Dat doen ze vaak ook bij andere projecten en bands. Heeft een gitarist Whitesnake op zijn cv staan? Dan staat hij garant voor kwaliteit. Adrian Vandenberg kan het bijvoorbeeld heel goed in zijn eentje en ook Doug Aldrich maakt heerlijke platen met onder meer Revolution Saints en Burning Rain.

Reb Beach, een van de huidige snarenplukkers bij Whitesnake, heeft sinds de jaren tachtig al zijn andere band Winger. In 2003 werd hij ook bandlid van Whitesnake. Voor de Italiaanse platenmaatschappij Frontiers Records heeft hij zich vervoegd bij een sterrencast voor de nieuwe hardrockformatie Black Swan. De band bestaat naast Beach uit zanger Robin McAuly (McAuley Schenker Group), basgitarist Jeff Pilson (Dokken, Foreigner) en drummer Matt Starr (Mr. Big). Het zijn muzikanten die zich allemaal al lang en breed hebben bewezen, maar kunnen ze ook overtuigen op Shake The World, het debuutalbum van Black Swan?

Het gitaarspel in ieder geval uitstekend, wat uiteraard al in de lijn der verwachting lag. Beach speelt in elk nummer de sterren van de hemel. Luister vooral eens naar The Rock That Rolled Away, waarin hij helemaal losgaat. Laat de hele plaat nu ook nog eens doorspekt zijn met goede rocksongs die erg prettig wegluisteren. De albumcover van Shake The World is grimmig, maar de plaat bestaat hoofdzakelijk uit vrolijk klinkende rocksongs, gemaakt voor in de auto op een mooie zomerdag. Wel snijdt de zanger een aantal keer serieuze onderwerpen aan, zoals in Johnny Came Marching en United Divided.

Wanneer zanger McAuley van leer trekt, eist hij meteen alle aandacht op. De beste man zingt nergens ingetogen en trekt zelfs in de rustige nummers alle registers open. Door de krijsende zang en al het gitaargeweld raakt het solide bas- en drumwerk ondergesneeuwd, waardoor de ritmesectie vooral ondersteunend te werk gaat. Wie houdt van stevige Amerikaanse hardrock met een knallende productie, kan terecht bij Black Swan. Niet alle projecten van Frontiers Records zijn geslaagd, maar dit keer is dat zeker wel het geval. Hopelijk is de band geen eendagsvlieg en gaan we meer horen van deze formatie.

1. Shake The World
2. Big Disaster
3. Johnny Came Marching