Caskets Open - Concrete Realms Of Pain
Label: Nine Records

Caskets Open  - Concrete Realms Of Pain

Caskets Open is een zeer eigenzinnige band uit Finland. In 2008 werd de demo Buried Upside Down uitgebracht waarmee het drietal zich direct wist te onderscheiden in het doomwereldje, mede door een flink vervormd basgeluid en vrij nihilistische, maar recht voor zijn raap zijnde gitaarriffs. Na enkele omzwervingen is Caskets Open onder de hoede genomen door het Poolse Nine Records, een label gespecialiseerd in doom.

Op de voorgaande twee albums is er al een bescheiden trendbreuk te bespeuren ten opzichte van de demo en het eerste album But You Rule, middels enkele snelle en agressieve stukken muziek. Die zijn op Concrete Realms Of Pain nog wat meer aan de orde. De liefde voor snoeiharde, snelle punk wordt duidelijk gemaakt middels Tadens Tolthe, terwijl drie andere nummers een combinatie zijn van slepende doom en punk. Je wordt er in ieder geval wel flink door wakker geschud.

Daartegenover staan enkele prima doomnummers, waarvan Homecoming er met kop en schouders bovenuit steekt. Dit nummer is geschreven in de geest van Reverend Bizarre, een band die nog steeds gemist wordt. Nu die naam toch is gevallen: de zang van Timo doet met enige regelmaat denken aan die van Albert Witchfinder en dat is vet pluspunt. Het afsluitende Pale Hunter heeft nog een verrassing in petto. Dat is niet in het begin want het nummer start langzaam, maar we krijgen nog wat black metal-achtige stukken aan het einde.

Concrete Realms Of Pain kan gerust het tot op heden minst toegankelijke album van Caskets Open worden genoemd. Zou het album vol hebben gestaan met nummers als het al eerder genoemde Homecoming, dan zouden we kunnen spreken van een topalbum in het doomgenre, maar dat is nu niet het geval. De eigenzinnigheid van de band heeft echter beslist wel wat. De voor doombegrippen a-typische albumcover spreekt wat dat betreft al voor zich, maar makkelijk wordt het je als luisteraar nu bepaald niet gemaakt.

1. Four Shrines
2. Riding On A Rotting Horse
3. Homecoming