Enquęte

Řyvind 'Mustis' Mustaparta

[ Uitslag | Enquętes ]

Acârash - Descend To Purity
Label: Dark Essence Records

Acârash - Descend To Purity

Acârash is een Noorse band die sinds 2016 bestaat. De line-up wordt gevormd door Sřlve Sćther op drums, Lukas Paulsen op gitaar en Anlov P. Mathiesen op bas en vocalen. Deze jongens maken typische Noorse black metal met hier en daar een hint van doom, heavy metal en occulte hardrock. Hun eerst album, In Chaos Becrowned, kwam uit in 2018. Nu, twee jaar later, is het tweede album eindelijk uit, onder de naam Descent To Purity.

De allereerste indruk die ik van dit album krijg, is dat het behoorlijk veel weg heeft van de eerdere Black Sabbath-jaren, maar dan met iets meer black metal. Elk nummer heeft een mid-tempo, waardoor de songs niet zo agressief overkomen als de meeste blackmetalmuziek. De drums zijn traag en ritmisch, terwijl de gitaar toch eigenlijk best wel groovy is. De riffs lijken beďnvloed door hardrock. Hoewel de eerste track behoorlijk traag is, zorgt de tweede song, Satanic Obsession, toch voor iets meer snelheid. De sfeer blijft het gehele album gelijk, een fijne consistentie. De muziek is erg straight forward. De band lijkt meer te focussen op ritmische perfectie in plaats van ingewikkelde instrumentele trucjes. Niet dat dit de muziek minder ingewikkeld maakt. Integendeel, de band laat horen dat deze geen moeite heeft om verscheidene genres te fuseren en er een groot geheel van te maken, terwijl dit in werkelijkheid erg lastig is.

De muziek bestaat voornamelijk uit duistere, ritmische riffs waar grommende, bijna sprekende vocals overheen komen. Elke track heeft iets eigens. Het nummer Satanic Obsession is bijvoorbeeld in sommige opzichten zelfs catchy te noemen. Goat, Skull, Ritual Fire is een song die het meest in de buurt lijkt te komen van black metal. Op lange duur beginnen de nummers wel wat op elkaar te lijken, met name door het weinig veranderende tempo. De band weet overigens wel hoe deze de verscheidene genres bij elkaar moet brengen zonder het blackmetalgenre uit het oog te verliezen. Het feit dat dit album zich dan ook erg vasthoudt aan het ritme zorgt ervoor dat je deze in no-time hebt beluisterd. Je bent daardoor geneigd om die repeat-knop dan toch nog maar een keer in te drukken.

1. Descend To Purity
2. Satanic Obsession
3. Desecrate. Liberate