• Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Ayreon - Electric Castle Live And Other Tales
Label: Mascot Records

Tilburg stond in september 2019 in het teken van Arjen Anthony Lucassen en zijn Ayreon. Gedurende een aantal dagen waren er tal van activiteiten rondom de uitverkochte concertreeks met een integrale opvoering van Lucassens magnum opus Into The Electric Castle. Dat album vierde in 2018 zijn twintigste verjaardag en kon dat jaar rekenen op een geremixte heruitgave.

Twee jaar later is er wederom een nieuwe uitgave van dit progressieve meesterwerk van eigen bodem. Dit keer is het een liveregistratie van de shows waar zo'n twaalfduizend gelukkigen vorig jaar al van konden genieten. Het complete feest van progressieve rock en metal, folk, klassiek getinte melodieën en andere verhalen komt op deze manier voor een breder publiek beschikbaar. Net zoals dat er van de concertreeks Ayreon Universe uit 2017 ook al een mooie live-editie is. Om het concert nog eens te herbeleven of voor een kennismaking met hoe de muziek van Arjen Lucassen live klinkt, is er Electric Castle Live And Other Tales.

Natuurlijk is ook dit werk beschikbaar in allerlei formaten: op dvd, blu-ray, elpee, cd of digitaal. Aan alles is wederom gedacht. Voor fans met stoute dromen en een diepe beurs is er dit keer wel een heel mooi pakket samengesteld, namelijk een editie in een houten koffer met prachtige elpees, een John de Lancie-picture disc en allerlei andere extra's. Het draait natuurlijk om de muziek, maar het oog wil ook wat.

Net zoals dat er bijzonder veel aandacht is besteed aan de vormgeving, zijn ook voor de geluid- en beeldregistratie kosten noch moeite gespaard. De kwaliteit die Lucassen voor al zijn producties voorstaat, geldt ook voor deze nieuwste uitgave. De magie van de concertreeks herleeft wanneer je het concert bekijkt en beluistert. De opnames hebben de extra pit van een live-uitvoering, maar met hetzelfde oog voor detail als op de studioversie te horen is. Kleine accenten zijn duidelijk aanwezig en wanneer de enorm bombastische partijen worden ingezet, verandert het niet in een geluidsbrij, maar blijven de fijne melodielijnen en het knappe samenspel duidelijk hoorbaar.

Enkele van de meest getalenteerde muzikanten van Nederland stonden in september op het podium en dat hoor je. Misschien nog wel beter dan toen, want in de roes van een concert vergeet en vergeef je veel. Het knappe musiceren blijft echter overeind. Net zoals dat de kunsten van de vocalisten blijven staan als een huis. Kleine wijzigingen ten opzichte van de studioversies zijn wel te horen en Fish (in zijn rol als Highlander) zingt zijn partijen soms flink wat lager dan twintig jaar terug (Tunnel Of Light), maar deze live-editie is net zoals het origineel een genot voor het oor. De rauwe rand die onlosmakelijk is verbonden aan een rockshow voegt flink wat leven toe (bijvoorbeeld tijdens The Two Gates met een weergaloze John 'Jaycee' Cuijpers), net zoals dat de welbespraakte acteur John de Lancie het verhaal van Into The Electric Castle een stuk kleurrijker maakt.

De beeldregistratie is al net zo gedetailleerd met mooie shots van alle artiesten, het prachtige decor en hier en daar het publiek. De regie heeft de essentie van de avond perfect vast weten te leggen. Het beeldmateriaal bevat bovendien de toespraak die Lucassen gaf na zijn solonummer Pink Beatles In A Purple Zeppelin van Lost In The New Real (2012). Op de geluidsdragers ontbreekt deze. Daarnaast staat er op de beelddragers een uitgebreid interview met Arjen Lucassen en Joost van den Broek over allerlei productionele en muzikale keuzes en is er een bijzonder interessante behind the scenes met allerlei leuke, interessante anekdotes (over de keuze van Simone Simons voor een Ambeon-nummer bijvoorbeeld en waarom de teksten van John de Lancie afwijken van het verhaal op het album), feiten en weetjes en de technische en praktische moeilijkheden van het tot leven brengen van een rockopera die eigenlijk alleen voor plaat bedoeld was.

Dit pakket is dan ook verplichte kost voor elke liefhebber van Ayreon en een prachtig voorbeeld voor andere artiesten hoe een geweldige concertreeks nog memorabeler kan worden gemaakt. Het is bovendien een prima visitekaartje voor mensen die nog geen kennis hebben gemaakt met het muzikale universum van Ayreon. Aan het einde van het interview hint Lucassen op een nieuwe serie shows in 2021. Hoewel hij zijn Ayreon eigenlijk begonnen was om nooit meer te hoeven optreden, lijkt hij nu ook de smaak te pakken te hebben. Wanneer je hoort hoe duizenden mensen meebrullen met het refrein van Songs Of The Ocean (Star One), is dat niet moeilijk te begrijpen.

Into The Electric Castle
1. Welcome To The New Dimension
2. Isis And Osiris