• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Brothers Of Metal - Emblas Saga
Label: AFM Records
Brothers Of Metal - Emblas Saga
Uit Zweden komt het bonte gezelschap Brothers Of Metal. Deze powermetalgroep bestaat uit maar liefst acht bandleden, waaronder drie gitaristen en drie vocalisten. Naar eigen zeggen is het een vriendenclub die voor de lol bijeen is gekomen om muziek te maken. Toch is er de ambitie om bekendheid te vergaren en heeft men het debuut Prophecy Of Ragnarök in eigen beheer uitgebracht. Dat viel goed in de smaak bij AFM Records, waardoor het album via dat label eind 2018 een wereldwijde release kreeg. Inmiddels moet je volgens AFM Records onder een steen hebben geleefd als je niet van Brothers Of Metal hebt gehoord.

Het is zeker indrukwekkend dat deze vrij onbekende band in korte tijd dertig miljoen streams op haar naam heeft staan. Het gaat me wel wat te ver om te zeggen dat Brothers Of Metal nu al tot de top van het powermetalgenre behoort. Maar de groep is wel hard op weg om daar te komen. Emblas Saga, de opvolger van het debuut, gaat daar vast en zeker voor zorgen. Het is een vertrouwd klinkende powermetalplaat, die ook nog eens het herkenbare Vikingthema heeft. Je zou zeggen dat alle ingrediënten aanwezig zijn voor een album vol clichés. Bovendien heeft Brothers Of Metal de kazige bandnaam ook nog eens tegen. Ik heb echter in lange tijd niet zo’n verfrissende powermetalplaat als Emblas Saga gehoord.

Dankzij de zeer heldere productie komen alle instrumenten buitengewoon goed naar voren. Typische powermetaltracks zoals Chain Breaker, Njord en Ride Of The Valkyries zijn daardoor zeer genietbaar. De veelvuldig verstopte details maken de songs extra avontuurlijk. De band weet vooral te verrassen door het album te openen met de twee trage tracks Powersnake en Hel, iets wat a-typisch is voor een powermetalband. Het triomfantelijke To The Skies And Beyond heeft als enige song écht herkenbare momenten die van collega-bands zouden kunnen zijn gestolen. Dat is geen ramp, want we zijn dan alweer aan het einde van het album beland.

Men gaat zeer respectvol om met het Vikingthema. Nergens zijn de teksten een herhaling van zetten, maar weet Brothers Of Metal juist mooie verhalen op een originele manier te vertellen. Theft Of The Hammer en One zijn daar goede voorbeelden van. Njord en Brothers Unite zijn grootse hymnes, maar ook in deze songs worden clichés op knappe wijze vermeden. Dit draagt allemaal bij aan het luistergenot.

Alle drie vocalisten leveren een zeer adequate prestatie, maar ze vormen wel een vreemde combinatie. Zanger Joakim Lindbäck Eriksson heeft een diepe, rauwe stem en komt eerder komisch over. De vertellende stem van Mats Nilsson doet helemaal een beroep op de lachspieren. De mannelijke zangers zou je evenwel kunnen verwachten in een clichématige band. Zangeres Ylva Eriksson heeft echter een ingetogen, serieus klinkende stem. De verschillende zangstijlen zorgen voor een erg groot contrast. De vreemde combinatie van stijlen is in ieder geval uniek.

Mijn twijfels over het aantal vocalisten binnen de line-up van Brothers Of Metal doet verder niets af aan het feit dat Emblas Saga een ontzettend knappe plaat is. Iedere fan van epische power metal moet het album zeker een keer hebben gehoord. Nu al de verrassing van het jaar!

1. Brood Of The Trickster
2. Powersnake
3. Hel