Evan Carson - Ocipiňski
Label: Eigen Beheer
Evan Carson - Ocipiňski
Evan Carson is een drummer/percussionist, die aan veel verschillende projecten bijdraagt. Recentelijk bijvoorbeeld aan de ep’s van Ainsley Hamill en The Tweed Project. Tevens deelde de Engelsman kort geleden het podium met Iamthemorning, onder meer in Hedon te Zwolle. In de zomer kwam een solo-album van hem uit met de titel Ocipiňski, refererend aan zijn opa Jerzy Ocipiňski, die tijdens de Tweede Wereldoorlog deel uitmaakte van het Poolse verzet.

Het is een heel rijk album geworden. Niet in de laatste plaats vanwege de gastbijdragen van Gleb Kolyadin (piano), Karl James Pestka (viool), Graham Coe (cello), Toby Shaer (fluit), Chris Heales (gitaar, bas), Joshua Franklin (bas, keys), Archie Moss (trekzak) en Charlie Cawood (citer, cuatro, bouzouki, oed, akoestische gitaar en bas). En dan zijn er nog de vocalisten Georgia Lewis, Jim Grey (Caligula’s Horse, Arcane), Hannah Sanders en Ben Savage. Evan zelf zingt ook en hij zorgt voor de percussie. Veel en vooral veelzijdige percussie.

Dat zorgt samen met de bijdragen van de andere muzikanten voor een warm en folky karakter. Sommige songs hebben een soundtrack-feel, zoals het sjamanistische Chrysalis, waarin je je dankzij de teksten verplaatst naar de oorlog. In het sterk gezongen Shards zijn de teksten weliswaar donker, maar de muziek is veel lichter. Dit zorgt voor een sterk contrast, waardoor je soms op twee gedachten hinkt. Dat gebeurt in meer composities, die dankzij de facetrijke wereldmuziek soms heel andere, vrolijkere beelden oproepen dan het concept voor ogen heeft.

De meeste songs hebben een kamerprogvibe, die we ook tegenkomen bij Iamthemorning. Ondanks dat pianist Gleb Kolyadin van die Russische progband (aanzienlijk) bijdraagt aan dit album, zijn er echter duidelijke verschillen. Zoals aangegeven ligt de nadruk bij Evan Carson op percussie, is het songmateriaal veel cinematischer en vocaal diverser en minder lief. Bloodlines vormt een tweeluik met het bombastische The Fireflies Of Falaise. Eerstgenoemde bevat fraaie, rustgevende samenzang en doet zo nu en dan aan Massive Attack denken.

Als je puur naar de teksten zou luisteren, weet je wat het concept is. Op basis van de muziek waan je je echter soms op andere plaatsen dan een oorlogsgebied. Dat doet niets af aan de schoonheid van de composities, die de aandacht van begin tot eind moeiteloos weten vast te houden. Vooral Chrysalis, Bloodlines en Otriad (mooie, harmonieuze samenkomst van diverse bijdragen, waaronder de vocalen van Jim Grey) zijn prima visitekaartjes. Ocipiňski is een zeer verzorgd debuut waar Evan Carson beslist trots op mag zijn.

1. Sky
2. Shards
3. Chrysalis