Entombed A.D. - Bowels Of Earth
Label: Century Media Records
Entombed A.D. - Bowels Of Earth
Ja, hier worden we vrolijk van. Het gemiddelde tempo op Bowels Of Earth ligt hoger dan op de andere twee albums van Entombed A.D. Er wordt weer flink gehakt, lomp gebeukt en belangrijker nog: de groep klinkt weer geïnspireerd. Hoewel er beslist goede songs op de vorige twee full-lengths staan, zijn er ook de nodige fillers. Dat laatste is op Bowels Of Earth op een enkeling na niet aan de orde.

Torment Remains knalt er direct lekker in met zijn tremoloriffs (die wat doen denken aan Override Of The Overture van Dismember) en midtemporitmiek, die aanzetten tot headbangen. Je waant je meteen weer in het begin van de jaren negentig met Carnage, Autopsy en soortgenoten. Bowels Of Earth klinkt alsof deze plaat tussen Clandestine (1991) en Wolverine Blues (1993) uit had moeten komen. In het zeer overtuigende Elimination zijn ideeën verwerkt uit Serpent Speech (van de ep Hollowman uit 1993) en het soleerwerk doet denken aan Chaos Breed (van Clandestine).

Vanaf het titelnummer gooien de Zweden het echter tijdelijk over een andere boeg. De titeltrack begint met een soundtrack van een horrorfilm en is in de tweede helft zeer melodieus voor Entombed-begrippen. Het niet bovengemiddelde Bourbon Nightmare is pure death-‘n-roll en begint verrassend met een clownesk intro. Zo is het niet alleen lomp beuken, maar zijn er allerlei details te ontdekken, zoals een slidegitaar.

Wellicht een idee van de tot de vaste line-up toegetreden Guilherme Miranda, die voor een frisse wind heeft gezorgd, waardoor Entombed A.D. weer fris en gemotiveerd klinkt. Hij is samen met gitarist Nico Elgstrand de smaakmaker van deze plaat. De bijdragen van de andere muzikanten komen echter ook goed aan het licht. Luister maar eens naar het vette baswerk van de inmiddels vertrokken Victor Brandt (Firespawn) in Elimination. Wat dat betreft heeft mixman Adam uitstekend werk geleverd en dat geldt ook voor Svante Forsbäck, die met zijn masteringkwaliteiten de plaat energiek laat klinken.

Deze langspeler van zesendertig minuten eindigt bijzonder. Allereerst met een bijzonder geslaagde cover van I’ll Never Get Out Of This World Alive van Hank Williams (originele versie uit 1952) en het kwintet sluit af met het sfeervolle en trage To Eternal Night, dat de horrorthematiek laat terugkeren.

Bowels Of Earth laat een hongeriger Entombed A.D. horen dan op de vorige twee albums. Dat uit zich in geïnspireerd gitaarwerk, energieke songs en experimenteerdrift die goed uitpakt. Deze derde full-length is dan ook zonder meer de beste van de drie. Het hoge tempo zal veel fans van het oudere werk van Entombed zeker bevallen. Uiteraard worden de klassiekers niet overtroffen, maar doordat de oude rotten meermaals als jonge wolven overkomen, is Bowels Of Earth een sterke plaat.

1. Torment Remains
2. Eliminate Them
3. Hell Is My Home