Mutator - Years Of Pain
Label: eigen beheer

Mutator - Years Of Pain

Recent kreeg ik de vorig jaar verschenen demo Years Of Pain van Mutator in de hand gedrukt. Wanneer een bandnaam eindigt met ator, dan zal het wel thrash zijn. Maar ik ken die bandnaam. De band heeft een frontvrouw die uitsluitend screams inzet. Niet meer dus. Miranda Visser heeft Mutator verlaten om zich volledig te richten op de blackmetalband Hellevaerder. Een korte periode heeft de band een frontman gehad met cleane zang. Op YouTube staat de demotrack Karma met zijn zang. Imiddels zijn de vocalen weer lekker rauw.

Ouderwetse thrash met een vleugje speed metal en rauwe deathvocalen. Dat is ongeveer wat je kunt verwachten van Mutator. De band uit Alkmaar rond gitarist Alex Mulder (ex-Anubis) heeft sinds de oprichting in 2014 al redelijk wat bandleden zien komen en vertrekken. Met brulboei Shredded Edd (Ed Moeskops, die tevens het artwork heeft verzorgd) en drummer Nick Otte was de basis voldoende sterk om de studio in te gaan voor het opnemen van vier nummers. Bassist Jeffrey Rijnsburger (ex-Martyr, ex-Jackal) maakte toen nog geen deel uit van de bezetting.

Years Of Pain is een demo en zo klinkt het ook. Dat komt niet alleen door de ongepolijste sound, want die stoort mij niet. Het geheel komt rommelig over en de opener Sick Society is simpelweg niet strak genoeg. Vooral het slagwerk heeft te lijden onder het tempo. De snelle riffs zijn in eerste instantie aanstekelijk, maar bevatten onvoldoende variatie om te blijven boeien na meerdere luisterbeurten. Dat wordt goedgemaakt met Revenge. Daar valt weinig op aan te merken, dus de titel had niet beter gekozen kunnen worden. Ook Karma weet redelijk te overtuigen. Wat mij betreft voegt de intro niets toe en is de herhaling daarvan later in het nummer overbodig. De riffs zijn dermate sterk en de rauwe vocalen van Ed passen daar zo goed bij dat het nummer gewoon ingekort moet worden. De afsluiter Ruined For Life begint sterk, maar al na een halve minuut is de lol eraf en volgt de ene na de andere passage die ik simpelweg niet begrijp. Het gaat geen enkele kant op en bovendien wordt er niet strak genoeg gespeeld.

Years Of Pain is een demo en met die wetenschap in het achterhoofd zeker de moeite van het beluisteren waard. Voor een debuutalbum zal de nodige aandacht besteed moeten worden aan songwriting. Daarnaast moet een band die zich wil profileren met ouderwetse, agressieve thrash klinken als een geoliede machine om boven het maaiveld uit te steken. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, dan zou Mutator zich kunnen ontpoppen als veelbelovende nieuwkomer.

1. Sick Society
2. Revenge
3. Karma