Demons & Wizards - Demons & Wizards (Remastered)
Label: Century Media Records

Het is twintig jaar geleden dat het eerste album van Demons & Wizards het daglicht zag. Dit samenwerkingsverband tussen Hansi Kürsch (Blind Guardian) en Jon Schaffer (Iced Earth) ontstond aan het einde van de jaren negentig. Voorafgaand aan dit project brachten de heren met hun hoofdacts een iconisch album uit (Kürsch Nightfall In Middle-Earth en Schaffer Something Wicked This Way Comes). Het debuutalbum van deze muzikale vriendschap, dat simpelweg Demons & Wizards heet, doet daar niet voor onder. Beide schijven van het duo worden opnieuw uitgebracht in allerlei edities (cd, velerlei kleuren vinyl) ter ondersteuning van een tour en een nieuwe schijf in 2020. De platen zijn geremastered door Zeuss (Iced Earth, Overkill) en voorzien van extra tracks.

Demons & Wizards is direct herkenbaar als kruisbestuiving van Blind Guardian en Iced Earth. Het typische stemgeluid van Kürsch en karakteristieke gitaarspel van Schaffer onderscheiden zich meteen. Toch klinkt dit samenwerkingsverband als meer dan een simpel samenraapsel van twee bands. Er is een duidelijke muzikale klik tussen de twee heren aanwezig en dat uit zich in inventieve composities die kenmerken hebben van eerdergenoemde bands, maar bij Demons & Wizards samen een eigen leven gaan leiden.

Het geluid is karaktervol, mystiek en heeft een onheilspellend randje. De omineuze intro Rites Of Passages trekt meteen de aandacht met tribale drums en dromerige zanglijnen. Het vormt de opmaat naar het rappe Heaven Denies, dat gekenmerkt wordt door de agressieve, vlijmscherpe riffs van Schaffer en warme, hoge zangpartijen van Kürsch. Meer snel werk volgt met Poor Man's Crusade en Blood On My Hands, maar het is de afwisseling tussen hard en ingetogen materiaal dat het album zo sterk maakt.

Verhalen vertellen kunnen de beide heren als de besten en dat tonen zij ook op deze plaat. Kürsch schittert als metaltroubadour met soms intieme en ingetogen zanglijnen (Fiddler On The Green) om even later als een bezetene tekeer te gaan (My Last Sunrise). Muziek en tekst vullen elkaar feilloos aan en versterken elkaar met de nodige bombast, spannende ritmewisselingen en bezwerende melodieën. Het levert enerzijds de duistere sprookjes The Whistler en Winter Of Souls op en anderzijds het grootse, onoverwinnelijke Path Of Glory. Het is knap hoe interessant en verrassend de muziek op Demons & Wizards na twee decennia nog altijd is.

Dat komt niet in de laatste plaats door de zeer solide productie die voor deze remaster licht is opgepoetst. Het klinkt net wat helderder, maar veel scheelt het niet. Daarnaast is het artwork opnieuw ingekleurd. De bonustrack White Room, die al te horen is op de oude speciale editie, is nu ook weer van de partij. Deze uitgave is verder opgeleukt met een demoversie van Heaven Denies en een alternatieve versie van The Whistler. Voor liefhebbers die de plaat al in huis hebben, zijn de extra's karig, maar wie deze klassieker nog niet bezit, kan zich naar de winkel snellen. Deze plaat is verplichte kost voor liefhebbers van Blind Guardian, Iced Earth en power metal met een progressief randje.

1. Rites Of Passage
2. Heaven Denies
3. Poor Man’s Crusade