In 2016 wist Dimlight, de Griekse symfonische metalband rond grunter/gitarist/componist Peter Invoker Miliadis, mij compleet te verrassen met het conceptalbum The Lost Chapter, niet in de minste plaats door het rauwe stemgeluid van Eva Fourlanou. Helaas heeft Eva de band vorig jaar maart verlaten om zich volledig te gaan richten op haar professionele carrire. Haar plaats is ingenomen door Mora Hecate, eveneens een zangeres die niet in het dertien-in-een-dozijn-plaatje van female fronted symfonische metalbands past. Haar zangstem is wel toegankelijker dan die van Eva, maar ook met Mora in de gelederen blijft Dimlight zich onderscheiden van andere symphonische metalbands. Daarnaast heeft de band een wat extremer karakter ten opzichte van veel stijlgenoten, door symfonische death te combineren met elementen uit black metal.
Fictie-schrijver Marios Koutsoukos is toegevoegd aan de line-up, waarmee Dimlight een nieuwe weg is ingeslagen. Kingdom Of Horrors is een onderdeel van een compleet concept dat vorig jaar is uitgerold. Het album is gebaseerd op een duister fantasyboek van Marios en dat boek (Bowels Of Madness) is het tweede onderdeel van de release. Componist/toetsenist Apostolis is eveneens toegevoegd aan de bezetting. Hij heeft gezorgd voor de zware, bombatische orkestratie la Septicflesh en heeft een tweede album gecomponeerd: A Symphony Of Horrors. Daarmee is de trilogie compleet, maar het complete pakket bevat meer. Met het bordspel Secrets Of Irkala Kar kunnen fans dieper in het verhaal duiken. Tenslotte is op dezelfde datum ook de ep Realm Of Tragedy verschenen, met instrumentale post-rocktracks. Dit alles kan in verschillende pakketten aangeschaft worden via de website van de band.
Het is al met al een indrukwekkend, ambiteus project dat Dimlight met een Indigogo-campagne uit de grond gestampt heeft. De band neemt je mee in de fictieve reis van Athanor door het dodenrijk Irkala Kar. Het gaat te ver om verder op het verhaal in te gaan in een review van het album Kingdom Of Horrors. Vanzelfsprekend hebben de tracks een episch en cinematisch karakter, waarbij sfeer het belangrijkste element is. Het album luistert als een boek. De diepe grunts van Invoker en de krachtige stem van Mora vertellen het verhaal en de orkestratie versterkt het gevoel bij de passages. Het mag duidelijk zijn dat er vooral een dreigende atmosfeer heerst. Ook zonder dat verhalende concept is Kingdom Of Horrors bijzonder aangenaam luistervoer, waarbij de tracks op zich ook de moeite waard zijn. Zo krijgt Mora volledig de ruimte in de powerballad Into The Thrice Unknown Darkness. Uitschieters zijn We, The Bones en Into The Thrice Unknown Darkness.
Ondanks de snelle, agressieve passages met diepe grunts van Invoker is de muziek relatief toegankelijk en zeer melodieus. De fraaie orkestratie en goede productie voegen echt iets toe aan het luisterplezier. Over het algemeen ben ik niet zo snel enthousiast over female fronted symfonische metalbands, maar Dimlight blijft daarop een uitzondering, ook met Mora aan boord. Kingdom Of Horrors is een solide plaat, die overigens wel meerdere luisterbeurten nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen.
Tracklist:
1. The Red King
2. Beryl Eyes
3. We, The Bones
4. Into The Thrice Unknown Darkness
5. Beyond The Gates Of Horror
6. The Ecstasy Of The Hunt
7. Tower Of Silence
8. Serpents Pact
9. Lapis Animae
10. Bleeding Sunrise