Lacuna Coil - The 119 Show - Live In London
Label: Century Media Records
Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van de band gaf Lacuna Coil een speciale show. Dit deed de Italiaanse band verrassend genoeg niet in eigen land, maar in Londen. De gekozen zaal bleek daar niet groot genoeg, dus werd uitgeweken naar het grotere O2 Forum Kentish Town. Op de toepasselijke datum van 19 januari - mede gekozen vanwege het nummer 1.19 - zagen fans vanuit de hele wereld een Lacuna Coil in topvorm, dat groots uitpakte voor dit verjaardagsfeestje.

Deze show is nu uit op blu-ray, dvd en cd, waarop het integrale concert te zien en horen is. De setlist van de show bestaat natuurlijk uit de vaste nummers waar de band niet omheen kan, zoals Swamped, Heaven's A Lie, Our Truth, Trip The Darkness en de uitstekende Depeche Mode-cover Enjoy The Silence. Op deze datum mag 1.19 niet ontbreken, dus wordt dat nummer voor het eerst in jaren weer gespeeld, tot grote vreugde van de fans. Maar dat is niet het enige nummer dat live niet vaak voorbijgekomen is. My Wings werd al ruim tien jaar niet meer gespeeld, Hyperfast zelfs al bijna veertien jaar, en I Like It, The Army Inside en Comalies werden voorafgaand aan deze show slechts éénmaal live uitgevoerd! I Like It en Comalies zijn overigens na dit concert ook weer van de setlist verdwenen, dus op deze nieuwe video zie je een vrij unieke performance.

Een verjaardag moet een feestje zijn. Naast dat de band dus diverse oude songs voor deze gelegenheid weer van stal haalt, is de show ook een stuk groter dan normaal. Het podium is aangekleed als een soort circustent en gedurende diverse songs wordt het geheel nog wat extra opgeleukt. Zo komen er tijdens Blood, Tears, Dust dansers op het podium - geschminkt als mimespelers - waardoor zangeres Cristina Scabbia later in het nummer van vuur voorzien wordt. Ze ontpopt zich als een heuse pyromaan die met vlammen staat te spelen. De dansers komen later in de show nog enkele malen terug. Tevens wordt er soms aan doeken boven het podium gedanst, wat er spectaculair uitziet. Klapper van de show is echter het moment dat Cristina de lucht in gehesen wordt en haar grote jurk ontvouwt. Dit gebeurt in het rustigste nummer van de avond, Falling, waarbij de hele zaal stil doodstil staat te genieten van het prachtige nummer, dat door de zangeres alleen onder pianobegeleiding van Silvia Zanaboni wordt uitgevoerd. Vervolgens wordt ook Wide Awake op deze manier gespeeld, terwijl Scabbia langzaam naar beneden komt.

De hele show wordt uitstekend in beeld gebracht en ook op het geluid is weinig aan te merken. Misschien is er achteraf nog een klein beetje aan de zang gesleuteld, maar dat zal niet veel zijn. De band is zoals gezegd in topvorm, waardoor The 119 Show - Live In London een prachtig live-document is van deze uitstekende Italiaanse band. Als bonusmateriaal krijg je onder meer nog een kijkje achter de schermen bij deze bijzondere show.

1. Intro
2. A Current Obsession
3. 1.19