• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Omnium Gatherum - The Burning Cold
Label: Century Media Records
Omnium Gatherum - The Burning Cold
Kort geleden presenteerde Omnium Gatherum zijn nieuwe songs op Summer Breeze en binnenkort tourt de Finse melodeathgroep door Verenigde Staten en Europa. Ook in Nederland en België staan er shows op de agenda; op 17 november in Baroeg te Rotterdam en een dag later in Biebob te Vosselaar. Hoogste tijd dus om ons daarop voor te bereiden door The Burning Cold een aantal keer te beluisteren.

Een aantal keer? Ja, dat is nodig, want ondanks dat je de eerste luisterbeurt al wat fraaie ideeën hoort langskomen, duurt het wel even voordat de songs goed blijven hangen. Het is een minder directe release dan zijn voorganger Grey Heavens uit 2016, zowel in de zin dat de composities je minder snel pakken als dat de organische productie minder strak is en meer ruimte voor sfeer laat. Grey Heavens beklijft sneller, maar The Burning Cold heeft veel te bieden. De hemelse harmonieën op de nieuweling nodigen de luisteraar uit om de extra inspanningen te verrichten die nodig zijn om de release in je op te nemen. De aanhouder wint, want net als op de vorige plaat staat het album vol met songs met een grote mate van muzikaliteit.

Neem nu Gods Go First, de eerste reguliere track na het aangename intro The Burning, dat de plaat rustig inleidt met melancholische leads. Gods Go First bevat alles wat Omnium Gatherum groot maakt: neo-klassieke solo’s, neerslachtige, doch wonderschone gitaarmelodieën, toetsenwerk dat aan Scar Symmetry en de jaren tachtig doet denken en kleurrijk drumwerk van de nieuwe drummer Tuomo Latvala. Zijn bijdrage is beslist een verrijkend element in de composities.

Het niveau blijft daarna hoog met het agressievere en tegelijkertijd melodieuze Refining Fire en het snelle Over The Battlefield, waarin het wederom Latvala is die de track net dat beetje extra geeft. Ook in The Fearless Identity zorgt hij met twists voor een interessante invulling van de reeds veelzijdige track, die agressief begint, maar meerdere keren van emotie en stijl verandert. Zo is er in het rustige, atmosferische stuk ruimte voor progressieve symforock en een mooie solo. Er gebeurt van alles in het nummer dat nog geen vijf minuten klokt. Een knap staaltje songwriting.

Het trage, stampende Rest In Your Heart (denk aan Only For The Weak van In Flames en Skyline van het vorige album) is wat simpeler van opzet, maar het toegankelijke nummer mondt de laatste anderhalve minuut uit in een prachtige, gelaagde samenkomst van een gitaar-, keyboard- en pianomelodie met het geluid van de zee op de achtergrond. Het is niet het enige moment dat toetsenist nog meer ruimte krijgt dan op de vorige albums en deze uitstekend benut. Ook Be The Sky behoort tot de songs die rechtlijniger zijn, maar met een bassolo, fraai toetsenwerk en semi-akoestisch getokkel is ook hier voldoende verdieping.

Zijn er nog verbeterpunten, zult u zich afvragen. Niet veel. Vermeldenswaardig is dat de cleane zang in vergelijking met Grey Heavens flink terrein heeft verloren en dat is jammer, want die toevoeging zou beslist bijdragen aan de diversiteit die op vocaal gebied wat achterblijft in vergelijking met de instrumentatie. Een ander punt is dat de solide tracks op de tweede helft niet veel extra’s bieden. Het is meer een herhaling van wat je al eerder hebt gehoord. Cold is bijvoorbeeld letterlijk een voortzetting van The Burning met dezelfde basismelodie. Uit het zwierige The Frontline blijkt duidelijk dat In Flames een voorname inspiratiebron is naast elders Insomnium, Amon Amarth, Scar Symmetry en Amorphis, al liggen die invloeden er minder dik bovenop en ontwikkelt Omnium Gatherum steeds meer een duidelijke, eigen identiteit.

Ondanks dat The Burning Cold overduidelijk een Omnium Gatherum-album is, hebben de Finnen veel accenten veranderd ten opzichte van Grey Heavens. Het gitaarwerk is uitmuntend, zoals we gewend zijn, maar ook de andere muzikanten laten zich van hun goede kant horen. Met name het drumwerk en het toetsenspel onderscheiden zich meer dan voorheen. Het levert een interessante, rijke release op die zijn draaiuren nodig heeft om het spreekwoordelijke kwartje te laten vallen. Wie dat geduld op kan brengen, prijst zich gelukkig met veelzijdige en gelaagde composities. Kunnen de Noord-Europeanen die gelaagdheid ook tot leven laten komen tijdens de Europese tour? Ervaar het zelf in bijvoorbeeld Rotterdam op 17 november of een dag later in Vosselaar.

1. The Burning
2. Gods Go First
3. Refining Fire