Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
Geen concerten bekend voor 23-05-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brent Muscat (Faster Pussycat) - 57
  • Georgina Biddle (Skyclad) - 54
  • Henry Meeuws (Casual Silence) - 53
  • John McBain (Monster Magnet) - 59
  • John Miles (The Alan Parsons Project)† - 75
  • Ken Owen (Carcass) - 54
  • Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46
Concertreview

Saxon, Anvil en Crimes Of Passion
Op 26 november 2011 in Metropool, Hengelo
Tekst door Rene en Jeroen
Eerder dit jaar was Saxon te zien in concertzaal De Pul te Uden. Dat was echter niet genoeg en dus maakte de Britse heavy metal-band tijdens hun tweede ronde Europa nog een stop in Nederland. De Metropool in Hengelo werd aangedaan, nog altijd ter promotie van het recente album Call To Arms. Nederland krijgt geen genoeg van de NWOBHM-helden, want het concert was uitverkocht. Ook goed nieuws dus voor het Canadese Anvil, die mee mocht als support-act.

Bij aanvang bleek de eerste band van de avond, Crimes of Passion al bezig te zijn met de laatste nummers van de set. Daar kan ik dus weinig zinnigs over zeggen, alleen dat de zanger een prima strot heeft en de rest van de band ook uit bekwame muzikanten bestaan. Deze jonge honden spelen heavy metal zoals het moet, dus een prima opener. (René)

Even met de ogen knipperen was er niet bij, want enkele momenten later stond Anvil al op het podium. Ze zijn sinds de documentaire Anvil:The Story Of Anvil uit 2008 populairder dan ooit, maar toch staan ze hun eigen soundcheck te doen. Je zou haast zeggen dat ze het imago uit de film, van een zielige doch hardwerkende band, hoog willen houden. Al vrij vlot begint de echte set met March Of The Crabs en is het zeer vermakelijke optreden van start. Dat zanger en gitarist Steve Lips zwaar aan het genieten is, wordt duidelijk door zijn enthousiasme en aanstekelijke gedrevenheid. Dat er slecht gezongen wordt, nemen we maar voor lief (het refrein van Winged Assasins... hemeltergend vals!). Het ietwat slordige spel hoort bij de muziek. De set beslaat verder veel nummers van het recente Juggerneat Of Justice, hun beste plaat in jaren. Het publiek komt echter toch meer voor de oudjes. Het dak gaat er dan ook echt af bij afsluiter Metal On Metal. (René)

Aan Saxon de taak om de boel helemaal te slopen. Dat lukt nog niet helemaal met opener Hammer Of The Gods. Een nieuw nummer van Call To Arms die de oude tijden doet herleven, maar het publiek hoort liever het opvolgende Heavy Metal Thunder. Later op de avond worden nieuwtjes als No Rest For The Wicked, Chasing The Bullet en Back To '79 net zo lauw ontvangen. Meestal wordt recent werk wel prima ontvangen, deze avond had Saxon gewoon pech. (René)

Naarmate de set vordert, gaat het publiek wel meer en meer uit z'n dak. Wellicht ligt dat toch aan de weinig opzwepende kwaliteiten van de nieuwe songs, want Chasing The Bullet legt het compositorisch nou eenmaal zwaar af tegen songs als Motorcycle Man en Wheels Of Steel. Nummers die ondanks de leeftijd de tand des tijds moeiteloos doorstaan en keer op keer uitnodigen tot meebrullen. Dat geldt ook voor iets recenter werk als Witchfinder General en de ijzersterke live-kraker Solid Ball Of Rock, waar ik me bij de laatste altijd afvraag waarom er niet wat meer geciteerd wordt van de albums uit de jaren negentig. Alles van Forever Free tot en met Metalhead wordt genegeerd. Platen die absoluut beter materiaal bevatten dan een nummer als Rock The Nations. Niet onaardig en minstens zo verrassend om een song van die verguisde plaat te spelen, maar Saxon gaat verder de risico's uit de weg. Dat levert wellicht een herkenbare en leuke set op, maar verrassingen zijn er niet te vinden.

Toch valt er uiteindelijk weinig te klagen over het optreden. De band is op dreef, Biff zingt uitstekend en ook het geluid in de zaal is zeker goed te noemen. Saxon is bovendien een groep die altijd enthousiast op het podium staat. Na duizenden keren Crusader en Princess Of The Night te hebben gespeeld, klinken ze ook nu nog vitaal, energiek en spontaan. Hier staan rasmuzikanten die altijd overtuigen. Misschien dat het laatste album niet de beste was sinds jaren, maar zolang de Engelsen dit soort optredens afleveren, vrees ik niet voor de toekomst. (Jeroen)

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Reactie van Ronald op 07-12-2011 om 20:06u


Anvil vond ik erg goed en vermakelijk, maar ik snap nog steeds niet dat ze zo weinig nummers van Forged in Fire spelen, voor mij en vele anderen met afstand het beste Anvil-album ooit. Is toch idioot dat nummers als Motormount en Shadowzone niet live gespeeld worden ?

Saxon was erg goed, punt.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.