Pitfest
Enquête

Wat vind jij de gaafste band op Into The Grave 2024?

Avatarium
Brujeria
Brutus
Bütcher
Crypta
Crystal Lake
Dvne
Dymytry
Fear Factory
Fleshgod Apocalypse
Halocene
Hellripper
Mars Red Sky
Nanowar Of Steel
Ne Obliviscaris
Nervosa
Orden Ogan
Paradise Lost
Sanguisugabogg
Slaughter To Prevail
Svalbard
Vengeance
Vio-Lence
Whiplash
een andere band uit de line-up van dit jaar

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
  • 24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
  • 25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Ufomammut en The Machine
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
  • 26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
  • 27 mei:
  • Tool en Night Verses
    21 juni:
  • Copenhell
  • Graspop Metal Meeting
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andy Wrighton (Tokyo Blade) - 61
  • Antti Laurén (Manitou) - 45
  • Charles "Sexecutioner" Varga (Gwar) - 66
  • Herbie Langhans (Seventh Avenue) - 49
  • Kevin Talley (Dååth) - 45
  • Kevin Valentine (Kiss) - 68
  • Michael Kruit (Chaos Divine) - 40
  • Pete Sandoval (Morbid Angel) - 56
  • Raul "Yuyi" M. (Dark Embrace) - 42
  • Rudy Jan van de Bergh (Phantom Mask) - 46
  • Viram Jasani (Led Zeppelin) - 79
  • Yves Huts (Epica) - 45

Vandaag overleden:
  • Nick Menza (Megadeth) - 2016
Review

So Hideous - Laurestine
Jaar van release: 2015
Label: Prosthetic Records
So Hideous - Laurestine
So Hideous is een van de vele takken aan de nog immer uitdijende blackgaze/post-blackmetalboom. De band is in 2010 ontstaan in New York en levert drie jaar later, na een tweetal ep’s, zijn debuutalbum Last Poem, First Light af. Vorig jaar bracht de groep de opvolger Laurestine uit. Het album verschijnt in eerste instantie in eigen beheer, maar wordt al snel opgepakt door Prosthetic Records. Terecht, want So Hideous verdient zeker een breder luisterpubliek. De meer dan solide uitvoering compenseert namelijk het gebrek aan originaliteit.

Wat kan de luisteraar verwachten van dit album? Laurestine doet nog het meest denken aan een mengeling van Deafheaven en Ghost Bath, met een flinke extra scheut post-rock. Door de prominente rol van dramatisch aangezette strijkinstrumenten doet So Hideous ook regelmatig aan de Japanse post-rock van Mono denken. Opener Yesteryear begint overigens nog met wat elektronische drumbeats die een beetje Anathema-achtig aanvoelen (denk aan Distant Satellites). Al snel nemen wollige, in ruis ondergedompelde gitaarriffs het echter over.

Soms is het leentjebuur spelen wel heel opzichtig, zoals het begin van Here After, dat toch wel opmerkelijke overeenkomsten vertoont met het Mono-nummer Ashes In The Snow (van het overigens prachtige Hymn To The Immortal Wind-album). Toch maakt So Hideous het meeste indruk tijdens dergelijke melancholische postrock-passages. Zo is vooral het begin van Relinquish erg fraai, niet in de minste plaats door het inventieve drumwerk. Doordat de zeven nummers naadloos in elkaar overlopen, voelt Laurestine als één geheel aan. De warme, drukkende productie past bovendien goed bij dit soort muziek.

Hoewel Laurestine het potentieel van So Hideous goed laat horen, is er ook nog ruimte voor verbetering. Zo grijpen de symfonische postrock-gedeeltes en de post-blackmetalpassages nog niet altijd even overtuigend in elkaar. Op de momenten wanneer dat wél lukt, wordt ook meteen de kracht van So Hideous hoorbaar (The True Pierce is een mooi voorbeeld hiervan). De band kan ook nog groeien in het uitwerken van contrasten. De ruige passages mogen nog wel wat intenser, terwijl de ingetogen passages ook echt klein gehouden mogen worden.

Ondanks dergelijke kanttekeningen is Laurestine een prima werkstuk geworden. Zoals aangegeven loopt de plaat niet over van originaliteit. Dat is echter niet per se een probleem. Liefhebbers van bovengenoemde bands zullen immers desondanks aardig wat uurtjes plezier beleven met dit schijfje. Geef het gewoon eens een kans, zou ik concluderen.

Tracklist:
1. Yesteryear
2. Here After
3. Relinquish
4. The Keepsake
5. Falling Cedars
6. The True Pierce
7. A Faint Whisper

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 oktober 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.