Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Oak Pantheon - In Pieces
Jaar van release: 2016
Label: Eigen Beheer
Oak Pantheon - In Pieces
Er lopen tientallen, zo niet honderden matige bands rond met een contract bij een platenlabel. Dan is het toch gek dat een kwalitatief hoogstaand gezelschap als Oak Pantheon zijn nieuwe album In Pieces in eigen beheer moet uitbrengen (zelfs met een prachtig debuutalbum en een aantal zeer overtuigende split-releases op zak). Wellicht is het een bewuste keuze, dat kan natuurlijk ook, want anders kan ik moeilijk verklaren waarom labels als Candlelight Records, The End Records of Grau niet in de rij staan om de prachtige, druilerige melancholie van Oak Pantheon te omarmen, zeker nu met de split van Agalloch een van de vaandeldragers van dit soort muziek is weggevallen.

De combinatie van stemmige folklore, zalvende post-rock en introspectieve black metal opereerde ten tijde van het debuut From A Whisper 2012) immers zeer nadrukkelijk in het vaarwater van de bovengenoemde grootmeesters, hoewel er ook accenten van Novembers Doom en Drudkh in de muziek te horen zijn. Op de tweede full-length, het eerder dit jaar verschenen In Pieces, verbreedt Oak Pantheon zijn sound. Zo zijn de nummers over het algemeen langer (drie stuks halen zelfs de elfminutengrens) en complexer, waardoor In Pieces zich zeker niet in één luisterbeurt laat doorgronden. Daarnaast weeft Oak Pantheon meer invloeden uit de progressieve death metal in zijn sound. Regelmatig duiken Be’lakor-achtige, progressieve riffs op.

In sommige tracks, zoals de mooie opener Dawn As A New Day en het desolate Pavor Nocturnus, zijn de sporen van Agalloch nog steeds goed hoorbaar, maar het bijna twaalf minuten durende Climb laat al een ietwat andere kant van Oak Pantheon horen. De track bouwt traag op en begint bijzonder statig. De cleane zang valt in positieve zin op. Na een mooie spoken word-sample halverwege wordt toegewerkt naar een fraaie climax. Het eveneens lange Enormity is nog zo’n geweldige track. Prachtig akoestisch gitaarwerk wordt vermengd met complexe riffs die niet hadden misstaan op een ouder Opeth-album. Halverwege horen we een melancholisch, neoklassiek gedeelte, waarin de weemoedige celloklanken van gastmuzikant Reuben Verdoljak in positieve zin een hoofdrol opeisen.

Burden Of Growth begint met ingetogen akoestisch getokkel, onder begeleiding van het knapperen van hout. Dit nummer grijpt het duidelijkst terug op de druilerige sfeer die ook op debuutalbum …From A Whisper de boventoon voerde. En ook die kant van Oak Pantheon bevalt eerlijk gezegd nog steeds zeer goed. Het duo uit Minneapolis bewaart de uitsmijter echter tot het laatst. Het elf minuten durende GodSon loopt haast over van de melancholie. Het minder progressieve, maar daarom zeker niet minder mooie (dubbele) gitaarwerk verdient hier een eervolle vermelding, want de melodieën zorgen voor kippenvel. Het prachtige, instrumentale einde steekt zelfs een postrockgroep als Mono naar de kroon.

Het is dan ook te hopen dat In Pieces deze band het succes gaat opleveren dat ze verdient. Wie weet dat Oak Pantheon dan in de toekomst zelfs de overstap richting Europa kan maken, want spaarzame optredens blijven tot nu toe beperkt tot het Amerikaanse continent. Deze groep verdient het echter om gehoord te worden.

Tracklist:
1. Dawn As A New Day
2. Climb
3. Float
4. Enormity
5. Grasp The Apparition
6. Pavor Nocturnus
7. Burden Of Growth
8. GodSon

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 28 augustus 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.