Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Autumnal - The End Of The Third Day
Jaar van release: 2014
Label: Cyclone Empire
Autumnal - The End Of The Third Day
Het Spaanse Autumnal doet het rustig aan. Na de oprichting duurt het namelijk maar liefst acht jaar voordat de band het debuut Grey Universe in 2006 uitbrengt. Vervolgens verstrijken er wederom acht jaar voordat de opvolger The End Of The Third Day uitkomt. Met naargeestige thema's als ontgoocheling, verlies van hoop en tragedie een ideale plaat voor een herfstachtige zondagmiddag.

Autumnal brengt ons melancholische dark/doom metal. Denk daarbij vooral aan de dark rock van Antimatter en de doom metal van Novembre, The Foreshadowing en de beginjaren van Anathema. Het tempo ligt doorgaans laag en met name op die momenten is Autumnal het sterkst. Neem bijvoorbeeld het indrukwekkende, goed opgebouwde A Tear From A Beast. Het begint met rustig getokkel, cleane zang en langgerekte strijkmelodieën. Vervolgens wordt dit nummer een stuk krachtiger en werken de heren toe naar een mooi instrumentaal gedeelte met een fraaie solo en een fantastische climax.

Ook aan de eerste gevoelige, melancholische gitaarmelodieën van One Step…And The Rest Of Our Lives kun je merken, dat het viertal het niveau op alle fronten goed vasthoudt. De pianomelodie die geleidelijk wordt ingemixt in dit nummer is bijzonder mooi. Met name het tweede deel van The Head Of The Worm bezorgt me iedere keer weer kippenvel. Na een half uur vraag ik me af: “Waarom is deze band zo onbekend? Hier moeten beslist meerdere mensen van horen!”

Zowel de zwaarmoedige zang als de orkestrale elementen zijn de karakterisieke sfeerelementen. De donkere vocalen van Javier de Pablo, die wel wat op die van Mick Moss van Antimatter lijken, zijn doordrenkt met wanhoop. Zowel de rustige zang, het gefluister, de krachtige cleane zang als de sporadische grunts à la Aaron Stainthorpe van My Dying Bride, zitten vol met emotie. Doorgaans wordt het stemgeluid ondersteund door meeslepende cello- en vioolmelodieën. De meeslepende aard van de plaat klinkt ook door in de baspartijen, met hier en daar toepasselijke loopjes als noemenswaardig detail en dan vergeet ik bijna de fraaie tokkel- en leadpartijen van de gitarist.

Het genieten duurt helaas niet eeuwig. Bij het vierde nummer gaat het tempo omhoog. Het is net alsof er een andere band aan het werk is. De melancholische sfeer verdwijnt, de aandacht verslapt en pas halverwege wordt ik weer wakker geschud als de klassieke strijkmelodieën klinken. Waar de zang nog zo’n pluspunt was in het eerste halve uur, zo geforceerd en kreunend klinkt deze hier. Ook in Resigned To Be Lived, verder een prima nummer, en tijdens Father's Will, treedt dit euvel op. Doodzonde! Het tweede deel van de plaat valt hierdoor wat tegen. Het kabbelt maar wat voort ook al zijn er nog altijd sterke momenten te noteren. De plaat duurt gewoon te lang. De speeltijd is bijna een uur en een kwartier. Don’t Leave Me Now, een geslaagde cover van Supertramp, is een positieve uitzondering. Dit nummer blijft echt wekenlang in je hoofd spelen.

De plaat is voorzien van een sterke productie door Jens Bogren (Opeth, Katatonia en Paradise Lost). Hij poetst de plaat niet overbodig op, maar laat het melancholische gevoel de boventoon voeren. De afwisseling tussen zachte en harde passages wordt mooi geaccentueerd. Er is eens niet gekozen voor een keyboard, maar voor fraaie orkestrale elementen om de sfeer kracht bij te zetten. Een keuze die goed uitpakt, alsof de plaat echt een ziel krijgt.

Autumnal brengt ons een mooie combinatie van dark rock en doom metal met meeslepende melodieën. Hart en ziel zijn in The End Of The Third Day gestopt; een droefgeestig album met veel ruimte voor emotie, een die de droevige en donkere realiteit onder ogen doet zien. De acht nummers van gemiddeld negen minuten zijn echter net iets te veel van het goede. Het eerste half uur en de cover van Supertramp overtuigen, de rest kabbelt wat voort, ook al zijn er in elk nummer fraaie ideeën verwerkt. Fans van Novembre, My Dying Bride, Katatonia, The Foreshadowing en Antimatter moeten deze cd beslist eens gaan beluisteren.

Tracklist:
1. A Tear From A Beast
2. One Step…And The Rest Of Our Lives
3. The Head Of The Worm
4. Man´s Life Is The Wolf´s Death
5. Resigned To Be Lived
6. The Storm Remains The Same
7. Don´t Leave Me Now (Supertramp cover)
8. Father´s Will

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 1 november 2014

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.