• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Saxon - St. George’s Day Sacrifice – Live In Manchester
Jaar van release: 2014
Label: UDR Music
Voor fans van Saxon is het een dure tijd. Vorig jaar brachten de Britten het goed ontvangen studioalbum Sacrifice uit en later dat jaar kwam ook nog Unplugged And Strung Up uit. Daarbij is de band vaak wel ergens in de buurt aan het spelen en waren ze onlangs nog te zien in Leeuwarden, waar ook aangekondigd werd dat ze alweer aan een nieuwe plaat werken. Als dat allemaal nog niet genoeg is, brengen de heren ook nog eens een live-registratie uit van het concert wat de band gaf op St. George's Day (23-04-2013) in Manchester .

Er valt natuurlijk wel iets te zeggen over het aantal releases dat Saxon uitbrengt, ware het niet dat deze allemaal van prima kwaliteit voorzien zijn. Dat kan ook gezegd worden van deze live-plaat, die net zoals Sacrifice gemixt en gemasterd is door Andy Sneap. Het geluid klinkt zeer helder en scherp en geeft het gevoel alsof je zelf bij het concert aanwezig bent. De bandleden verkeren in topconditie en laten horen dat er nog lang geen sleet op zit, ondanks dat ze al aardig op leeftijd geraken.

Voor dit twee uur durende concert heeft Saxon een gearriveerde setlist samengesteld, waarbij een nadrukkelijke focus ligt op het laatste studioalbum. Er worden hier maar liefst zes tracks van gespeeld en ook I've Got To Rock (To Stay Alive) en Conquistador zijn voor het eerst te horen op een live-registratie. De rest van de setlist bestaat voornamelijk uit best-of materiaal, aangevuld met pareltjes zoals Broken Heroes en Ride Like The Wind. De jaren negentig worden wel bijna volledig genegeerd en van de periode na het millennium wordt er ook niet veel gespeeld.

Het concert begint wel een beetje stroef en Biff Byford moet duidelijk nog zijn stem opwarmen. Deze valt in het begin ook nog een beetje weg in de mix, maar naarmate het optreden vordert is daar niets meer van te merken en klinkt hij bijzonder goed. De ritmesectie speelt strak en geslepen en daarbij trakteren gitaristen Paul Quinn en Doug Scarrat je nog op een aantal fijne solo's. Zelf het baswerk van Nibbs Carter komt voldoende naar voren en mag Nigel Glockler ook nog eens laten horen wat hij kan tijdens een drumsolo van bijna vier minuten. Helaas is deze niet echt heel imponerend en duurt deze mij te lang, ook is het stuk niet geheel foutvrij te noemen. Maar dat is dan ook het enige wat ik echt aan te merken heb op deze release. Het klinkt voornamelijk als een tierelier en ik kan elke Saxon-fan deze plaat aanraden. Moge deze band nog lang doorspelen!

1. Sacrifice
2. Wheels Of Terror
3. Power And The Glory