Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Omega X - To A Debt That Was Never Ours
Jaar van release: 2013
Label: Emphyrio Records
Omega X - To A Debt That Was Never Ours
De Belgische progressieve rock/metalformatie Omega X blaast nogal hoog van de toren. Het welkomstwoord op de website spreekt van gelouterde en ervaren bandleden en een creatief brandpunt. Sterker nog, in elk arrangement en elke muzikale bijdrage op de tweede langspeler To A Debt That Was Never Ours “zit de stem van eerdere aspiraties, ondernemingen, illusies en desillusies, en verhalen.” Nou nou, dat belooft nogal wat.

Ik weet niet welke geestverruimende middelen zijn gebruikt bij het schrijven van deze tekst, maar het is volledig uit de lucht gegrepen. Nou ja, bij desillusies kan ik me ineens een levendige voorstelling maken. To A Debt That Was Never Ours klinkt namelijk op alle fronten als een zeer matig werkstuk van een beginnende band die nog heel veel te leren heeft. Het album begint direct met een valse start: het eerste dat de luisteraar namelijk te horen krijgt, is een veel te schelle gitaarsolo die bijna pijn aan de oren doet. Wat een waardeloos afgestemd geluid! De hierna invallende keyboards klinken eveneens behoorlijk ondergeproduceerd en amateuristisch. Niet bepaald een lekkere binnenkomer.

De kale, futloze productie en de soms haast op het valse af klinkende instrumenten zijn de grootste euvels op deze plaat. Een ander groot probleem is dat de band graag epische nummers wil schrijven, maar daar absoluut niet de compositorische kwaliteiten voor bezit. Het gevolg is dat de lange nummers alle kanten op zwabberen en er vaak geen touw aan vast te knopen valt. Alsof alle muzikale ideeën op een hoop zijn gegooid zonder er een eenheid van te smeden. Natuurlijk: alle bandleden beheersen hun instrumenten, maar dat staat nog lang niet garant voor een degelijk progalbum. Ook zangeres Lotte Verheyt is niet bepaald om over naar huis te schrijven: haar stemgeluid is te onzeker en iel om echt potten te breken.

Het enige redelijke nummer is Asteri, dat relatief simpel is, maar wel nog een aantal mooie melodielijnen bevat. Met Angel Of Death en vooral Etherial Spirit volgen dan weer twee draken van nummers die kop noch staart hebben. Het laatstgenoemde nummer sleept zich zelfs 18 minuten voort. U begrijpt het: ik ben niet bepaald enthousiast over dit album. Het pretentieuze gelul op de website maakt het contrast alleen maar groter. In feite overschat Omega X zich namelijk op alle mogelijke fronten, wat To A Debt That Was Never Ours tot een pijnlijke luisterervaring maakt.

Tracklist:
1. Fallen From Grace
2. Asteri
3. Angel
4. Etherial Spirit
5. The Prayer
6. Wipe Away

Score: 45 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 20 december 2013

Omega X - To A Debt That Was Never Ours
Reactie van Dreamtheater12 op 20-03-2014 om 19:05u
Score: 80 / 100

CD OMEGA X 'TO A DEBT THAT WAS NEVER OURS' KRIJGT 8/10 IN 'ROCKTRIBUNE' - METAL MAGAZINE NR 1!!!!!!!!!!!!!!!!

"De band heeft een maturiteit die hen bijzonder maakt"

"Zangeres Lotte Verheyt heeft een mooie en diepe stem, maar er valt op instrumentaal vlak ook heel wat te beleven"

"Een te exploreren plaat"




Omega X - To A Debt That Was Never Ours
Reactie van Malekith op 20-03-2014 om 19:07u
Score: 80 / 100

Review Omega Xentauri 'To a debt that was never ours'

The progressive rockfiles:
To a Debt that was Never Ours is almost seventy-minutes of music in just six tracks which includes the epic length “Ethereal Spirit” [18:14]. The music contains all the familiar elements of double kick-drum, searing guitars along-side heavy crunchy chords and haunting, spooky keyboard lines. All of this is bundled up in mostly fast-paced compositions that speed through various different song segments best exemplified in “Angel of Death” [8:41] which starts fast and doesn’t seem to let up. Elsewhere, the keyboards and melancholic vocals do tend to provide a somewhat more Gothic metal tone to the proceedings as well. In the end not everything is either always fast or heavy. A song like “Asteri” [12:12] starts off with more of a grand, march tempo building to a kind anthemic style. Omega Xentauri are in no ways a “one-trick” pony, they have some interesting ideas up their musical sleeves.
For fans of heavier prog, be it heavy symphonic, prog-metal or Gothic Metal, To a Debt that was Never Ours has much to recommend.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.