• Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Human Fortress - Raided Land
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records

Human Fortress - Raided Land

De historie van de Duitse powermetallers van Human Fortress is maar verwarrend en is er waarschijnlijk ook de reden van dat Raided Land pas hun vierde langspeler is sinds dat de band eind jaren negentig begonnen is. Bijna ieder bandlid is wel een keer vervangen geweest door een ander, maar gitaristen Wolf en Trost wisten van geen ophouden zetten de band voort. De vreemde experimenten van power- en nu-metal die we voorgeschoteld kregen op Eternal Empire uit 2008 behoren gelukkig definitief tot het verleden, want op Raided Land wordt ingezet met een stevig powermetalgeluid dat in het verlengde ligt van de eerste twee platen.

Het resultaat daarvan zijn dertien over het algemeen sterke powermetalsongs die ergens wel te vergelijken zijn met bijvoorbeeld het werk van Masterplan. De band heeft wellicht ingeboet aan originaliteit en eigenheid, maar dat is een kleine prijs voor een cd waar wel ten volle van te genieten valt in tegenstelling tot Eternal Empire. De refreinen zijn pakkend, en het gitaargeluid wordt lekker zwaar aangezet, precies zoals het Teutoonse powermetal betaamt. Hoewel de koers van Human Fortress meer lijkt op die van de eerste twee schijven, is er dus niet teruggegrepen op het iele rappe gitaarspel van toen en ook is de zang van nieuwkomer Gus Monsanto een welkome aanvulling. De Braziliaan Monsanto is een zanger van formaat die het ook al geweldig deed bij Adagio. Hij weet behoorlijk wat spanning in zijn heldere stemgeluid aan te brengen, wat knallers als Dark Knight en The Chosen One oplevert.

Raided Land is enorme sprong voorwaarts na het wisselvallige Eternal Empire, maar kent ook nog enige zwakke plekken. De refreinen zijn zoals gezegd vaak dik in orde, maar de weg daar naartoe verloopt niet altijd even soepel. De melodie waar bijvoorbeeld Wasted Years mee opent is tenenkrommend en zo zijn er nog wat schoonheidsfoutjes te ontdekken. Het is de heren vergeven, want de zwakke plekken zijn schaars. Deze plaat is dan ook een prima comeback die veel oude en nieuwe fans een plezier zal doen.

1. Raided Land
2. Child Of War
3. Wasted Years