Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Ash Borer - Bloodlands
Jaar van release: 2013
Label: Gilead Media
Ash Borer - Bloodlands
Met het (tijdelijke?) hiaat van Wolves In The Throne Room in het achterhoofd, begint het eveneens Amerikaanse Ash Borer zich langzamerhand op te werpen als beste alternatief. Vorig jaar maakte dit gezelschap al veel indruk met het zeer overtuigende Cold Of Ages, waarop vier uitgesponnen, hypnotiserende blackmetalcomposities te horen waren die niet hadden misstaan als opvolger van Black Cascade (het derde en beste Wolves In The Throne Room-album). De heren lijken het momentum te willen vast houden, want amper een jaar later ligt de E.P. Bloodlands in de schappen.

Nu is E.P. een wat misleidende term, want hoewel Bloodlands maar twee nummers bevat, is de speelduur met ruim 35 minuten zeker niet aan de korte kant. Dat Ash Borer lang van stof kan zijn, bewees Cold Of Ages immers ook al. Dat is echter helemaal niet erg, want het is juist het uitgerekte, zalvende karakter van de lange composities dat ervoor zorgt dat de luisteraar wordt meegezogen in de sfeer van het album. Ook op Bloodlands toont Ash Borer zich weer een meester in het creëren van een meditatieve en ‘natuurlijke’ sfeer, ondanks – of juist door – het repetitieve, maar zeer intense drumwerk dat tijdens de snelle passages de bovenhand voert.

Het eerste nummer – het een kwartier durende Oblivion’s Spring – begint met sfeervol akoestisch gitaarwerk aangevuld met een bibberige, maar doeltreffende keyboardmelodie, om vervolgens na een kleine drie minuten volledig los te gaan in een maalstroom van hypnotiserende riffs, monotoon voortdenderend drumwerk, ijzig gekrijs en een verrassend prominent aanwezige, ronkende basgitaar. Dit is zogeheten ‘Cascadiaanse black metal’ ten top: de losse elementen van het nummer smelten samen in een onweerstaanbare explosie aan geluid die de luisteraar op onnavolgbare manier meezuigt in de razende atmosfeer, slechts sporadisch onderbroken door beklemmende akoestische passages die door hun vervormde effecten meer raakvlakken vertonen met dark ambient dan met akoestische folk.

Het twintig minuten durende Dirge/Purgation laat een soortgelijke opbouw horen, maar klinkt zeker niet als een herhalingsoefening. Dit nummer begint met een drone-achtige passage waarin diepe, pulserende gitaarklanken en feedback een centrale plek innemen, om na een minuut of zeven eveneens te versnellen tot een kakofonische en verslavende orgie aan ruizig gitaarwerk en hypnotiserend drumwerk, die door de beklemmende sound volledig met elkaar lijken te versmelten. Toch klinkt het nummer iets minder razend dan zijn voorganger, hoewel het eindigt in een weldadige climax.

Het is niet verwonderlijk dat de organisatie van Roadburn Ash Borer dit jaar naar Nederland heeft gehaald. Met ‘standaard’ black metal heeft deze band namelijk niet heel veel te maken – en hoewel dit sommige traditionele blackmetalliefhebbers wellicht zal afschrikken, is er niets ‘avantgardistisch’ of innovatiefs aan deze muziek. Het is des te knapper dat Ash Borer (net als Wolves In The Throne Room) zo’n uniek en beklemmend geluid weet te creëren – en zoveel aandacht buiten de genregrenzen weet te genereren – met de minimale middelen die zij gebruiken. Een verslavende plaat, hoewel de vorige full length nog net iets sterker was.

Tracklist:
1. Oblivion's Spring
2. Dirge/Purgation

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 12 juni 2013

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.