Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Disillusion - Ayam
Jaar van release: 2022
Label: Prophecy Productions

 -

Bij sommige bands is drie jaar een lange periode om te overbruggen tussen twee albums, maar in het geval van de Duitse, progressieve deathmetalgroep Disillusion zal geen enkele fan moeite hebben met deze tijdspanne. Liefhebbers van de briljante, verhalende metal van dit gezelschap moesten eerder immers liefst dertien jaar wachten op nieuw materiaal, dat in 2019 verschijnt in de vorm van het fenomenale ‘comebackalbum’ The Liberation. Dat sinds november de vierde langspeler Ayam in de schappen ligt, is dus pure winst. Nog mooier is dat deze plaat wederom een voltreffer is geworden, die terecht in de hoogste regionen van menig jaarlijst terug te vinden zal zijn.

Wat Disillusion op Ayam laat horen, is namelijk wederom van een exceptionele kwaliteit. De muziek van de groep rondom de veelzijdige frontman/gitarist Andy Schmidt is altijd van een zeer hoog niveau, maar met Ayam laten de Duitsers zich van hun meest diverse kant horen. Bij vlagen komt Disillusion zeer intens en luidruchtig uit de hoek, maar op andere momenten kiest het vijftal voor een rustieke en melancholische aanpak. Wat is gebleven is het gemak waarmee de mannen sublieme, verhalende composities in elkaar weten te weven, waarin je als luisteraar op het puntje van je stoel zit om iedere stijlwisseling en overgang volledig te kunnen absorberen. Dat is een gave die Disillusion ook aansprekend maakt voor liefhebbers van bijvoorbeeld Ne Obliviscaris en Wilderun.

Het niets minder dan briljante openingsnummer Am Abgrund spreekt boekdelen wat betreft de compositorische genialiteit van deze band. In ruim elf minuten krijgt de luisteraar hier een heel scala aan ideeën voor zijn kiezen. Het nummer begint met een cineastische epiloog, waarin een simpel drumritme en koorzang de track al snel richting een woeste versnelling stuwen. De band schakelt soepel tussen epische grandeur en vinnige, nerveuze riffs, gooit er en passant nog even een uitermate smaakvolle gitaarsolo uit en werkt vervolgens toe naar een kalm en bevredigend einde. Ook Abide The Storm passeert de tienminutengrens en ook hier verkent Disillusion met veel bravoure meerdere muzikale universums, naadloos in elkaar geweven op een manier die zó kunstig is dat de naden van het weefwerk volledig verdwenen zijn en de diversiteit aan stijlen en de enorme dynamiek in ieder nummer niet meer dan vanzelfsprekend zijn geworden.

De muziek van Disillusion is altijd al afwisselend geweest, maar het lijkt wel alsof de band pas nu écht de grenzen durft op te zoeken. Zo is het machtige, thrash-achtige Tormento waarschijnlijk een van de heftigste tracks van de heren tot op heden, vooral door de complexe, technische riffs, maar ook door het bombastische en aanzwellende klassieke geweld (verzorgd door gastmuzikanten Birgit Horn op de trompet en bugel, Clara Gas op de cello en Frederic Ruckert op de keyboards). Het hierop volgende Driftwood vormt dan weer een aangenaam rustpunt. Het is een zeer fraaie, ingetogen track met subtiel ondersteunende, klassieke instrumentatie en een kunstige, zeer filmische opbouw, versterkt door de door Schmidt met veel gevoel gezongen, beeldende teksten. Hij toont zich een zeer veelzijdig en begenadigd zanger, die de muzikale odyssee verfraait met zijn stoere grunts, machtige, semi-cleane screams en zijn begeesterde, cleane zang.

Er valt over iedere track een alinea vol te schrijven, maar het zal voor de lezer duidelijk zijn dat Ayam een schijf is om lyrisch over te zijn. Het album is in zekere zin zowel de perfectionering als de uitvergroting van alles wat Disillusion tot zo’n meesterlijke en unieke band maakt. De muziek is nóg grootser, meeslepender, cineastischer en avontuurlijker geworden, de contrasten zijn nóg groter en tegelijkertijd nóg fijnmaziger verweven in uitermate boeiende en (regelmatig) emotionele composities. Bovendien heeft producer Jens Bogren (Opeth, Katatonia) het geheel van een vrijwel perfecte, dynamische mix voorzien.

Degenen die het werk van Disillusion al kennen, weten dat deze band tot grootse muziek in staat is. Voor alle anderen kan ik alleen maar aanraden: ga zo snel mogelijk op ontdekkingsreis! Dit is namelijk het muzikale equivalent van een grootse, meeslepende roman, die je in staat stelt om jezelf helemaal te verliezen en onder te dompelen in een nieuwe, boeiende en avontuurlijke wereld. Met Ayam in de oorschelpen vliegt de tijd voorbij en is de neiging na afloop groot om direct op de repeatknop te duwen.

Tracklist:
1. Am Abgrund
2. Tormento
3. Driftwood
4. Abide The Storm
5. Longhope
6. Nine Days
7. From The Embers
8. The Brook

Score: 91 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 1 februari 2023

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.