• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age)† - 68
  • Petri Eskelinen (Rapture) - 46
  • Zephiros (Destinity) - 43

Leeched - To Dull The Blades Of Your Abuse
Label: Prosthetic Records
Leeched  - To Dull The Blades Of Your Abuse
Anderhalf jaar geleden schreef ik al een review over Leeched, een trio jonge honden met een missie. De vaart zit er goed in bij de mannen uit Manchester (Engeland), getuige het nieuwe wapenfeit To Dull The Blades Of Your Abuse. De vorige rit was al een behoorlijk zware kluif, maar dit keer mag ik mezelf het predikaat van dappere cowboy helemaal op de borst plakken. Dit derde album bevat naast het inmiddels herkenbare, achromatische artwork wederom een meedogenloze mix van vele genres.

Het grote verschil van dit album ten opzichte van het vorige studiomateriaal zit vooral in de nog zwaardere geluidsmix. Sterker nog: in een lawaaiige omgeving is het zelfs lastig om alle elementen goed te horen. Het HM-2-pedaal is maximaal benut en tijdens de opame van To Dull The Blades Of Your Abuse na een krappe vijfendertig minuten ongetwijfeld geblust met enkele emmers water. Van elektronische, industriële invloeden (The Hound's Jaw en de geluidsmix), loodzware hard- en grindcore die duwt en trekt (single I, Flatline en Praise Your Blades) tot doom en sludge (Now It Ends, The Grey Tide en afsluiter The Black Sun Ceremony); dit gezelschap weet het allemaal moeiteloos in één passend vat te gieten. Een explosief vat welteverstaan. De vocalen zijn knoeperhard en komen echt binnen, de gitaar- en baspartijen kletteren als een malle en de drums toppen het geheel op passende wijze af. In dat opzicht kan ik net zo goed verwijzen naar de review van het vorige album.

De drie Engelse herrieschoppers schotelen de luisteraar weer een extreme maaltijd voor. Leeched ademt verdoemenis en toont geen greintje sympathie. Met To Dull The Blades Of Your Abuse ga je echt niet lachen. Het is de heren louter te doen om te overweldigen en verbluffen, waarbij de tekstuele laag je een afspiegeling geeft van de verpauperde wereld waarin we ons hedendaags bevinden. Leeched is voor de liefhebbers van intens lomp muzikaal geweld. De band voert zijn mengelmoes van verschillende stijlen op een goede wijze door. Je moet ervan houden, want het is beslist geen toegankelijk geluid.

1. The Hound's Jaw
2. The Grey Tide
3. I, Flatline