• Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

• Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999

Mitochondrial Sun - Mitochondrial Sun
Label: Argonauta Records

Mitochondrial Sun - Mitochondrial Sun

Het is inmiddels iets meer dan dertig jaar geleden dat Dark Tranquillity werd opgericht. In 1989 om precies te zijn, destijds onder de naam Septic Broiler. Geen van de bandleden had een maand ervaring op zijn instrument. Drie decennia verder zijn de heren ouder, wijzer en uiteraard een stuk vaardiger. Elementen uit de elektronische muziek hebben hun weg gevonden in de songs van de Zweedse melodeathformatie. Toch zijn er ideeën die niet passen bij Dark Tranquillity. Gitarist Niklas Sundin verzamelde die en heeft ze samen met andere onder de naam van Mitochondrial Sun uitgebracht.

Hoewel Sundin een gitarist is, vind je weinig gitaarspel terug op dit debuutalbum. Het is vooral elektronica wat de klok slaat, samen met cellospel van Annika Blomfeldt (mooie bijdrage in Chronotopes) en melodieën op een vleugel. Anders Lagerfors, die ook tekende voor de mix en master, is daar voor een gedeelte verantwoordelijk voor. Bij sommige melodieën, zoals die van Braying Cells, kun je je voorstellen dat ze in eerste instantie voor Dark Tranquillity zijn geschreven, maar de compacte en cinematische composities laten toch echt een heel andere kant van Sundin horen.

Het woord cinematisch is inmiddels gevallen. Mitochondrial Sun is als een soundtrack van de evolutie en het vergaan van de tijd. Verwacht dus instrumentale soundscapes die je tot rust brengen. Toch is er wel een contrast tussen rustige, bijna ambient passages (Arkadia en het van Floydiaanse gitaarleads voorziene The Void Begets) en wat stukken met een ruig randje doordat de distortion opengezet wordt (Nyaga, dat als één van de weinige tracks nadrukkelijk gitaarspel bevat, en The Great Filter).

Elke track heeft zijn eigen vibe, die evenwel binnen het geheel past, en zijn eigen verhaal. Die context wordt duidelijk uit de geanimeerde clips die voor alle nummers zijn gemaakt. De vijfenveertigjarige Sundin is namelijk ook nog grafisch ontwerper en werkte recentelijk nog samen met onder meer Aephanemer, Delain en Une Misère. Zonder de clips creëert elk nummer voor iedere luisteraar andere beelden, nostalgische gevoelens of een kijk op deze wereld.

Mitochondrial Sun is eens wat anders dan metal. Het is een welkome afwisseling tussen alle herrie. De collectie songs belicht zowel licht als donker en is zowel futuristisch als old school. Soms hoor je invloeden van Dead Can Dance en sommige ideeën dateren van medio jaren negentig. Braying Cells, Nyaga en Celestial Animal (fijne vibe en harmonieuze samenkomst van cello, vleugel en elektronica) bevatten de meest memorabele melodieën. Niet overal zit je op het puntje van je stoel. Het is veelal relaxte achtergrondmuziek, waarin je evenwel veel kunt ontdekken.

1. Ur Tehom
2. Chronotopes
3. Braying Cells