Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Officium Triste - The Death Of Gaia
Jaar van release: 2019
Label: Transcending Obscurity Records

Officium Triste - The Death Of Gaia

In 2019 vierde Officium Triste zijn vijfentwintigjarig jubileum. De Rotterdamse groep pakte dat groots aan met het uitbrengen van The Hoppy Forest Beer en een dubbel-album, met daarop eigen songs die gecoverd zijn door bevriende bands. En daar bleef het niet bij. In september presenteerde de doomformatie zijn zesde studio-album The Death Of Gaia in een kerk te Antwerpen. De plaat kwam medio december uit.

Sinds 1994 heeft de band altijd zijn eigen plan getrokken, onafhankelijk van trends. Officium Triste staat garant voor kwaliteitsalbums met een eigen geluid. Muzikale inspiratie vindt men onder andere via het oude Anathema, Katatonia, Saturnus, Type O Negative en My Dying Bride. Zodoende hoor je de jaren negentig terug in de omvangrijke composities, maar zijn er tevens modernere elementen in verwerkt.

The Death Of Gaia is een prachtige plaat, met een sterke mix van zware doomriffs en melancholische melodielijnen op gitaar. Vanaf de eerste tot en met de laatste seconde houdt de sfeervolle muziek je in zijn greep. Luister eens naar de prachtige orkestraties (van onder meer celliste Elianne Anemaat en violist Chris Davies) waarmee het album aanvangt en hoe die samengaan met Anathema-achtige leadpartijen. Het is zó zorgvuldig uitgewerkt, net als de overgangen in Shackles; eerst van een treurende lead naar getokkel en vervolgens de samenkomst van het getokkel en de heavy riffs voorafgaand aan de climax.

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen: de druilerigheid van World In Flames, de zang van Mariska van der Krul in The Guilt, de hemelse twinleads in Like A Flower In The Desert, de ritmische experimenten in Losing Ground en het cinematische aspect van Just Smoke And Mirrors, waarin het akoestische gitaarspel fraai is geïntegreerd. Bovendien zit er een ongekende schoonheid in de melancholiek van de instrumentatie. Je kunt er slechts met bewondering naar luisteren en de lijnen meeneuriën. De meervoudige melodieën zijn mooi uitgelicht in de mix, die ruimte laat voor alle instrumenten en de grunts van Pim Blankenstein.

Is er dan niets te mopperen of te verbeteren? Weinig tot niets eigenlijk, of je moet je al storen aan het Nederlandse accent van Blankenstein in de gesproken passages of een paar overgangen die iets minder soepel lopen. Wie zich er niet aan stoort, heeft een feilloze plaat op zijn draaitafel liggen. Blankensteins grunts zijn prima en ook de cleane zang in met name Like A Flower In The Desert, beslist één van de hoogtepunten, verdient een compliment.

Officium Triste verpakt op The Death Of Gaia pijn, verdriet en misère in ijzersterke, emotionele en memorabele composities. Vanwege het verschil in tempo is er voldoende afwisseling en verveelt deze karaktervolle release nimmer. De trackvolgorde is bovendien dusdanig dat individuele tracks elkaar versterken. The Death Of Gaia behoort tot de sterkste (doom)platen van 2019 en tot het beste wat Officium Triste heeft voortgebracht. Beslist en aanrader!

Tracklist:
1. The End Is Nigh
2. World In Flames
3. Shackles
4. A House In A Field In The Eye Of The Storm
5. The Guilt
6. Just Smoke And Mirrors
7. Like A Flower In The Desert
8. Losing Ground

Score: 85 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 12 januari 2020

Meer Officium Triste:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.