Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Blood Incantation - Hidden History Of The Human Race
Jaar van release: 2019
Label: Century Media Records
Blood Incantation - Hidden History Of The Human Race
“Na een toegift op verzoek van het enthousiaste publiek is de koek definitief op, maar dit smaakte zeker naar meer. We zagen vanavond een band met veel potentie en ambitie, die ons ongetwijfeld nog veel moois gaat brengen.” Zo sloot collega Wessel zijn review van het optreden van Blood Incantation in Baroeg te Rotterdam in 2017 af. Gelukkig is er inmiddels meer, want met Hidden History Of The Human Race is de tweede full-length een feit.

Met het prima debuutalbum Starspawn (2016) zette de progressieve deathmetalformatie zichzelf op de kaart. Dat doen de Amerikanen met een mix van elementen van Immolation, Nile, Demilich en vooral Morbid Angel en Death. Daarbij houdt het echter niet op. Drummer Isaac Faulk (Abysmal Dimensions, Stoic Dissention, Wayfarer), gitarist/vocalist Paul Riedl (Abysmal Dimensions, Chthonic Deity, Elu Of The Nine, Spectral Voice), gitarist Morris Kolontyrsky (Black Curse, Maliblis, Spectral Voice, Stillborn Fawn, Homebody) en bassist Jeff Barrett (Spectral Voice) voegen daar een psychedelische en ambient touch aan toe, waardoor zeer dynamische composities ontstaan.

De sound is droger en helderder dan op het debuut en er zitten minder diepte-effecten op de instrumentatie. Dat gaat enerzijds iets ten koste van de sfeer, anderzijds komt door de helderdere mix het hogere technische niveau wel beter aan het licht. Complimenten zijn op zijn plaats voor het authentiek klinkende drumwerk. Daar is gelukkig niet al te veel aan gesleuteld. Samen met de analoge opnamen zorgt het ervoor dat je het gevoel krijgt dat je naar een eerlijke, natuurlijke plaat luistert.

Net als op Starspawn komt het jarennegentigkarakter goed naar voren. Vooral in de overtuigende en catchy opener Slave Species Of The Gods is dat het geval. De wat standaard bandnaam zet je echter op het verkeerde been, want Blood Incantation heeft veel meer te bieden dan de gemiddelde deathmetalformatie. Er zijn veel tempowisselingen in de omvangrijke nummers.

De psychedelische en ambient touch hoor je vanaf twee minuten in The Giza Power Plant. Tot die tijd is het vooral death metal met prima riffs wat de klok slaat. Daarvan wordt, naarmate de speeltijd van het album vordert, meer afstand genomen. Met name in Inner Paths (To Outer Space) onderscheidt het kwartet zich van andere deathmetalbands dankzij de ambient-elementen en de Gorguts-complexiteit. Want hoewel de snellere passages in de eerste twee tracks beslist lekker in het gehoor liggen, liggen de invloeden van voorgenoemde bands er soms wel dik bovenop. In de doomy en psychedelische passages komen de progressieve intenties en de eigen identiteit goed naar voren.

Het achttien minuten durende Awakening From The Dream Of Existence To The Multidimensional Nature Of Our Reality (Mirror Of The Soul) is aanvankelijk een terugkeer naar death metal. Er komen zelfs nog even jazzy twinleads à la Death aan bod. De laatste vier minuten zijn doomy. Zo toont Blood Incantation in deze kolos veel kanten van zichzelf.

Hidden History Of The Human Race toont een Blood Incantation dat zich na Starspawn vooral op het vlak van techniek en songwriting flink heeft ontwikkeld. De Amerikanen moeten het echter niet hebben van technische complexiteit, maar van een organische, eerlijke sound en redelijk interessante composities met behalve de Death- en Morbid Angel-worship een behoorlijke eigen inbreng. Amerikaanse old school death metal ontmoet vernieuwende elementen op deze interessante release. Wie daar oren naar heeft, checkt onderstaande clip.

Tracklist:
1. Slave Species Of The Gods
2. The Giza Power Plant
3. Inner Paths (To Outer Space)
4. Awakening From The Dream Of Existence To The Multidimensional Nature Of Our Reality (Mirror Of The Soul)

Score: 82 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 30 december 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.