Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

White Ward - Love Exchange Failure
Jaar van release: 2019
Label: Debemur Morti Productions
White Ward - Love Exchange Failure
Black metal gaat tegenwoordig al lang niet meer alleen over de duivel en de dood. Het voor het genre zo kenmerkende nihilisme vindt heden ten dage ook allerlei andere uitingsvormen. Enerzijds zagen we in het laatste decennium een opkomst van ecologisch georiënteerde groepen die anti-humanisme en een afkeer van de samenleving verpakken in escapisme en isolationisme. Denk aan groepen als Wolves In The Throne Room, Fauna, Drudkh en Panopticon, om er maar enkele te noemen. Het zijn bands die zich het liefst lijken terug te trekken in zichzelf en in de natuur, weg van andere mensen. Anderzijds zien we groepen ontstaan die de futiliteit van het moderne, stedelijke leven omarmen en verpakken in naargeestige, expressieve post-black metal. Lifelover en Amesoeurs zijn de meest bekende voorbeelden, maar ook groepen als Lantlôs, Harakiri For The Sky en Netra vallen in deze categorie.

Het Oekraïense White Ward is een van de meest sprekende voorbeelden van dergelijke, moderne post-black. Het in 2017 uitgebrachte Futility Report is een verpletterend debuut dat de band in één klap op de kaart zette. Twee jaar later ligt Love Exchange Failure (briljante titel overigens!) in de schappen, met een hoes die perfect de zinloosheid van het moderne, stedelijke leven blootlegt. Het is een album waarop White Ward het zichzelf zeker niet makkelijk maakt. De plaat is dieper, gelaagder en diverser dan zijn voorganger, waardoor Love Exhange Failure langer nodig heeft om te bezinken dan zijn voorganger. Tracks die de tienminutengrens passeren, zijn geen uitzondering en meer nog dan voorheen verwerkt de band invloeden tot ver buiten de black metal in zijn totaalsound.

Wie de tijd neemt om Love Exchange Failure te doorgronden, wordt echter beloond met een van de beste albums van het jaar. Ik was al danig onder de indruk van Futility Report, maar hoe vaker ik deze nieuweling draai, hoe beter hij wordt. Want wat zitten de nummers fantastisch in elkaar en wat slaagt White Ward erin om de diverse invloeden en stijlen op een sublieme manier bij elkaar te krijgen! Black metal, post-metal, jazz- en klassieke invloeden, ambient, progressieve metal: het gaat alle kanten op. Desondanks vormen de nummers coherente en afgebakende eenheden. Denk aan een combinatie van Deafheaven, Shining, Lifelover en Au-Dessus om een beeld te krijgen van de sinistere muzikale spelonken die dit album bezoekt.

Het twaalf minuten durende titelnummer is eigenlijk tekenend voor de progressie die de Oekraïners hebben gemaakt. Het nummer begint met gebroken pianoklanken en een zwoele saxofoonpartij (verzorgd door gastmuzikant Dima Dudko), die beelden oproept van vertraagde scenes in louche nachtclubs uit zwartwitfilms. Na drie minuten hakt de band er ineens ongenadig hard in met een soort Amenra-achtige sludgeriff, die naadloos in een Deafheaveniaans spervuur aan blastbeats overgaat. Zo herbergt iedere track zijn donkere lagen, die slechts bij herhaaldelijk beluisteren volledig gepeld worden. Poisonous Flowers Of Violence begint met traag, donker akoestisch gitaarwerk, om via post-black en postrockgetokkel uit te monden in een prachtig moment van sereniteit door de gevoelige, verstilde saxofoonpartij waarmee de track eindigt.

Met Dead Heart Confession wordt de luisteraar ondergedompeld in de lugubere waanwereld van een seriemoordenaar, met kunstig in de track verweven, omineuze samples van een nieuwslezer die verslag doet van de misdrijven. Shelter is een naargeestig piano-intermezzo dat geleidelijk aan begint te desintegreren in gitaarfeedback en gekrijs van frontman Andrey Pechatkin, terwijl het monumentale No Cure For Pain vooral opvalt door zijn zeer sterke, Harakiri For The Sky-achtige melodielijnen en jazzy drumroffels. Surfaces And Depths is een verrassend rustpunt, opgebouwd rondom de warmbloedige, melancholische gastvocalen van Renata Kazhan (Zukkor Zzov). Met het epos Uncanny Delusions eindigt Love Exchange Failure even overtuigend als het begint. De band werkt traag en broeierig toe naar een laatste uitbarsting, om met treffende samples van lust en geweld definitief in de waanzin ten onder te gaan.

Het is tekenend voor de kwaliteit en finesse van dit album dat de toch forse lengte van bijna vijf kwartier geen moment storend is. Sterker nog: Love Exhange Failure is ondanks die lange speelduur in een mum van tijd voorbij. Met deze tweede plaat speelt White Ward zich definitief in de kijker. De band doet niet onder voor de grootheden in het genre en steekt met dit album zelfs Deafheaven en Alcest naar de kroon. Verplichte kost voor iedere post-blackadept!

Tracklist:
1. Love Exchange Failure
2. Poisonous Flowers Of Violence
3. Dead Heart Confession
4. Shelter
5. No Cure For Pain
6. Surfaces And Depths
7. Uncanny Delusions

Score: 90 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 2 november 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.