Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Laster - Het Wassen Oog
Jaar van release: 2019
Label: Prophecy Productions
Laster - Het Wassen Oog
Laster is inmiddels een bekende naam in de Nederlandse blackmetalscene. Het drietal uit Utrecht maakt naar eigen zeggen obscure dancemuziek. Maar de muziek is ook te classificeren als avant-garde post-black metal. Dat is een hele mond vol. Maar Lasters muziek laat zich dan ook niet makkelijk in een hokje stoppen. Op vorige albums heeft Laster al laten horen dat het (post-)black metal zonder problemen kan vermengen met bijvoorbeeld jazz of atmosferische rock. Met dit unieke geluid hebben de heren het weten te schoppen tot de top van de Nederlandse blackmetalwereld.

En met een kwaliteitsplaat als Het Wassen Oog hebben ze deze positie verstevigd. Openingsnummer Vacuüm≠Behoud zet meteen de toon voor de rest van het album. Het gelaagde nummer wisselt continu van sound. Het gaat van harde blackmetalscreams met bijpassende muziek naar rustige gitaarpartijen met cleane zang en weer terug. Het geheel blijft toch samenhangend klinken, zoals we van Laster gewend zijn. Eén van de hoogtepunten is Zomersneeuw. Ook hier mengt Laster verschillende stijlen. Zuivere zang en een bijna spookachtig gejammer wisselen elkaar in het begin veel af. Dit wordt gevolgd door een intermezzo dat veel weg heeft van post-rock. Hier wordt zo nu en dan doorheen gekrijst, waarna je weer wordt meegesleept door middel van dromerige gitaarloopjes.

Ondersteboven is een wat rustiger nummer dat je lekker weg laat dromen. Het daaropvolgende Haat & Bonhomie begint met snelle blastbeats en maakt snel een einde aan je dagdroom. Een ander hoogtepunt is Weerworm. In dit experimentele nummer wordt de tekst door een vrouw opgelezen, terwijl er op de achtergrond mensen doorheen praten. Hierdoor valt dit nummer erg op. Er zijn heel interessante saxofoonpartijen te horen en het geheel klinkt erg melancholisch. Afsluiter Zinsbetovering heeft harde, snelle blackmetalpassages, afgewisseld door wat rustigere stukken, en laat de plaat lekker met pit eindigen.

Het Wassen Oog is Lasters meest toegankelijke album. Dit maakt de muziek zeker niet simpel of oninteressant. Want deze is niet minder complex dan op de vorige platen. Je blijft continu nieuwe dingen horen, ook na de vijfde of zesde luisterbeurt. Soms valt je een zanglijn op die daarvoor op de achtergrond bleef of hoor je ineens een nieuwe gitaarpartij die het nummer een extra laag geeft. Het album klinkt alsof Laster zichzelf echt heeft gevonden. Hiermee wil ik niks negatiefs zeggen over de vorige twee albums, aangezien dit allebei uitstekende platen zijn. Maar Het Wassen Oog klinkt echt als een geheel. Alles loopt vloeiend in elkaar over. Het maakt hierbij weinig uit welke stijlen worden gecombineerd, want het drietal heeft de kwaliteit deze tot een prachtig geheel te vormen.

Lasters muziek is, door mij in ieder geval, niet volledig in woorden te omschrijven. Daar is de deze te uniek voor. Het beste wat je kunt doen, is de plaat gewoon opzetten. En dan opnieuw. Laat de muziek voor zichzelf spreken en je meenemen. Voor iedereen die houdt van eigenzinnige muziek die zich niet aan genreregels houdt, is dit een must listen.

Tracklist:
1. Vacuüm≠Behoud
2. Schone Schijn
3. Zomersneeuw
4. Ondersteboven
5. Haat & Bonhomie
6. Blind Staren
7. Weerworm
8. Zinsbetovering

Score: 84 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 18 mei 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.