Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror
Jaar van release: 2018
Label: Metal Blade Records
Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror
Sommige bands proberen zo veel mogelijk te klinken als een muzikale paniekaanval. De heren van Anaal Nathrakh krijgen het echter voor elkaar een zenuwinzinking muzikaal weer te geven. Er zijn genoeg mensen die dit willen horen, want A New Kind Of Horror is ondertussen al het tiende album van het Britse duo. Gelukkig maar, want ik zou deze aanval op mijn trommelvliezen niet willen missen. Anaal Nathrakh heeft het namelijk weer voor elkaar gekregen een knaller van een album af te leveren. Het perfecte album om iets te slopen, zo heerlijk agressief, chaotisch en distorted. Of dit je huiskamer of je mentale gesteldheid is, laat ik maar aan jou over.

De intro The Road To geeft al een goed beeld van het album. Samples van een soldatenmars en oorlogsgeweld gaan over in een heerlijk agressieve gitaarrif. Hierna start de single Obscene As Cancer. De extreme vocalen worden afgewisseld met hoog heavymetalgezang, zoals we gewend zijn van zanger V.I.T.R.I.O.L. In The Reek Of Fear is dit contrast nog groter. Zulke hoge uithalen heb ik nog maar weinig gehoord, of het nou op een Anaal Nathrakh- of gemiddeld powermetalalbum is. Deze worden afgewisseld met diepe growls, die in sommige coupletten worden vervormd tot monsterachtig gegrom. Hierna volgt Forward, een midtemponummer dat voor Anaal Nathrakh als toegankelijk bestempeld kan worden. Maar dit betekent niet dat dit een ‘softe’ track is geworden. Multi-instrumentalist Irrumator levert pakkende riffs af en de drumbot draait overuren. Tussen de snelle drumpartijen zijn samples gemixt van vurende en herladende geweren.

Dit past goed in het duidelijke thema van dit album, de Eerste Wereldoorlog. Aan de cover en sommige songtitels is dit al bij eerste oogopslag te zien. Een titel als Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing) windt er geen doekjes om (de Eerste Wereldoorlog werd in zijn tijd beschouwd als de oorlog om alle oorlogen te beëindigen). Daarnaast heeft Anaal Nathrakh Pasen en Pinksteren op een dag laten vallen door de lyrics van Forward vrij te geven, iets wat een unicum is voor de band. De goede tekst behandelt cynisch het leven van een soldaat in de loopgraven. Ook interessant is de tekst van Obscene As Cancer. Deze is namelijk gehaald uit Dulce Et Decorum van Wilfred Owen. Dit gedicht is geschreven door een loopgraafveteraan en is een verhandeling over een gifgasaanval. Verder zijn in andere nummers ook duidelijk tekstfragmenten te horen die verwijzen naar deze oorlogsthematiek.

Met New Bethlehem – Mass Death Futures wordt de aanval doorgezet. V.I.T.R.I.O.L. grijpt hier het moment om zijn verschillende zanglijnen neer te kunnen zetten. Hoge en lage zuivere zanglijnen worden afgewisseld met verstaanbare growls en gekmakend gekrijs. Het koor, net als de drums afkomstig van de computer, en de snelle drum- en gitaarpartijen accentueren deze afwisseling. In The Apocalypse Is About You en Vi Coactus worden de gelikte gitaarriffs je om de oren gegooid. Mother Of Satan gaat hier kundig mee door, maar eindigt een beetje cheesy wanneer slechts het woord Satan wordt gebruld. Het midtempo The Horrid Strife begint heel dreigend, maar wordt later door de elektronische samples en goede riffs heel groovy. Na het bombastische Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing) is het album klaar en ben je ineens ruim een half uur verder.

Met A New Kind Of Horror hebben de Britten een mooi pareltje aan hun al blinkende discografie toe weten te voegen. Het album is afwisselend, kundig en bovenal agressief. Anaal Nathrakh heeft het eigen geluid vastgehouden, zonder eentonig of voorspelbaar te worden. Fans van de band kunnen deze schijf zonder twijfel aanschaffen. Voor iedereen die de band niet kent, maar het wel fijn vindt muzikaal kapot gemaakt te worden, is mijn advies dan ook deze plaat een kans te geven. Mijn enige probleem met het album is dat het weer wat moeilijker wordt een jaarlijstje samen te stellen.

Tracklist:
1. The Road To
2. Obscene As Cancer
3. The Reek Of Fear
4. Forward
5. New Bethlehem – Mass Death Futures
6. The Apocalypse Is About You
7. Vi Coactus
8. Mother Of Satan
9. The Horrid Strife
10. Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing)

Score: 90 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 23 september 2018

Meer Anaal Nathrakh:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.