Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Aeternitas - Tales Of The Grotesque
Jaar van release: 2018
Label: Massacre Records
Aeternitas - Tales Of The Grotesque
Edgar Allan Poe is voor veel metalbands een inspiratiebron, zo ook voor Aeternitas. Dat is een uit Duitsland afkomstig symfonische metalcollectief dat volgend jaar zijn twintigjarige jubileum viert. Na een lange stilte verscheen in 2016 House Of Usher, dat gebaseerd is op het bijna gelijknamige verhaal van Poe. Het septet (met twee nieuwe bandleden, waaronder de Engelse bassist Rick Corbett) heeft inmiddels het tempo er dus weer in zitten.

Het gezelschap, dat vernoemd is naar de gelijknamige personificatie van de eeuwigheid in de Romeinse mythologie, laat op Tales Of The Grotesque een redelijke indruk achter. Dat was op de voorganger ook zo. Opvallend is dat de genoemde verbeterpunten in de recensie van House Of Usher ook gelden voor de nieuweling. Het album is dan ook niet significant anders, beter of minder dan het vorige.

Vooral productioneel laten de oosterburen het nodige liggen. De nummers klinken overgeproduceerd en willen niet echt knallen. Het klinkt iets te gedrukt. De symfonische elementen staan in vergelijking met de gitaar- en krachteloze drumpartijen te hard in de mix en dat zorgt ervoor dat de elementen wat los van elkaar komen te staan, hetgeen afbreuk doet aan het luisterplezier. De gitaarpartijen zijn gelukkig wel levendiger dan op de voorganger. Ze staan bijna volledig in dienst van de zangpartijen en de keyboardklanken en symfonische elementen, die beslist een compliment verdienen, zoals blijkt in onder andere Deus Ex Machina, respectievelijk het begin van The Portrait.

Er is een grote verandering ten opzichte van een paar jaar geleden: Julia Marou is sinds begin vorig jaar de nieuwe zangeres. Haar getrainde, melodieuze stem leent zich vooral voor rustige momenten en pianoballads, zoals blijkt uit haar goede bijdrage in Eldorado. Ze heeft geen groot bereik, maar zorgt met haar aardige zangstem voor veel memorabele refreinen en zanglijnen. Die van Oliver Bandmann is duidelijk van een lager niveau, zoals een paar jaar geleden al aangegeven. Het is onbegrijpelijk dat hij nog veelvuldig te horen is op een Aeternitas-album. Slechts in Deus Ex Machina en het zwierige, semi-akoestische duet Annabel Lee, een van de hoogtepunten, is zijn bijdrage van toegevoegde waarde.

Ontbreekt het de band dan aan ambitie? Durft men geen moeilijke keuzes te maken of risico te nemen? Daar lijkt het op. Hoewel Tales Of The Grotesque geen slecht album is, klinkt het alsof de muzikanten op veilig hebben gespeeld. Zelfs The Experiment doet zijn naam geen eer aan en klinkt relatief standaard en als er al een experiment is (grunts en elektronica in A Case Of Revenge), is dit niet geslaagd. Slechts het filmische Children Of The Darkness springt er qua compositie in positieve zin uit vanwege zijn twists. De overige songs moeten het vooral van een aangenaam refrein hebben, zoals het uptempo The Raven, het poppy The Bells of het gothic-achtige Dream Within A Dream, maar door de bedrukte productie (wellicht een budgetprobleem) wil het geheel maar moeizaam tot leven komen. Meedoen lijkt belangrijker dan winnen voor Aeternitas en hoewel daar niets mis mee is, zal Edgar Allen Poe niet heel enthousiast zijn over deze release.

Tracklist:
1. The Tell-Tale Heart
2. The Raven
3. The Experiment
4. Dream In A Dream
5. Child Of The Darkness
6. Eldorado
7. Deus Ex Machina
8. The Bells
9. The Portrait
10. Eleonora
11. Annabel Lee
12. A Case Of Revenge

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 29 juni 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.