Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
Geen concerten bekend voor 17-06-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Latimer (Camel) - 75
  • Ariën Van Weesenbeek (Epica) - 44
  • Audie Desbrow (Great White) - 67
  • Bill Bruford (King Crimson) - 75
  • Carmelo Claps (Heimdall) - 48
  • Chris Merzinsky (Midnattsol) - 45
  • Jarek Gajczuk-Zawadzki (Chainsaw) - 45
  • Josh Homme (Queens Of The Stone Age) - 51
  • Michael Starr (Steel Panther) - 59
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 66
  • Sebastian Gorski (Chainsaw) - 48
  • Trent Reznor (Nine Inch Nails) - 59

Vandaag overleden:
  • Alex Nelson (Lizzy Borden) - 2004
  • Bruce Fairbairn (producent) - 1999
Review

Mare Cognitum - The Sea Which Has Become Known
Jaar van release: 2018
Label: I, Voidhanger Records
Mare Cognitum - The Sea Which Has Become Known
De Amerikaanse ambient blackmetalband Mare Cognitum, een eenmansproject van Jacob Buczarski, wist twee jaar geleden te verrassen met het prima album Luminiferous Aether, een mengeling van Darkspace, Germ en bij vlagen een vleugje Emperor en Blut Aus Nord. Nu eens kalm en sereen, dan weer woest en onstuimig: de combinatie van felle blackgaze, dissonante riffs en warmbloedige ambient pakte erg goed uit. Luminiferous Aether is al het vierde volledige album van Mare Cognitum. Met name de eerste twee albums bleken nauwelijks meer te verkrijgen. Het noopte label I, Voidhanger Records tot een heruitgave van het debuut. Zeven jaar na de eerste release is The Sea Which Has Become Known toegankelijk voor een breder publiek.

Vaak wordt een re-release door de band of het label aangegrepen om bonustracks toe te voegen of productioneel het een en ander bij te schaven. Daar is op The Sea Which Has Become Known geen sprake van. Er is niet gesleuteld aan de oorspronkelijke sound en dat blijkt ook nergens voor nodig, want op de productie van het album valt weinig aan te merken. De sound is warm en vol, met grimmig gitaarwerk dat fraai contrasteert met de subtiele ambient-ondertonen. Enigszins verrassend is dat de muziek meer dan eens een Wolves In The Throne Room-achtige vibe heeft (A Vain Lament is misschien wel het beste voorbeeld).

Over het algemeen ligt de nadruk bij The Sea Which Has Become Known meer op het creëren van sfeer dan op het breken van snelheidsrecords. Zo begint de openingstrack Internal Deliquescence met kalm pianowerk en ontvouwt het nummer zich tot een relatief rustige en introspectieve blackmetaltrack, met een prominente rol voor Alcest-achtige tremoloriffs. Ook Lustrate is met zijn trage, repetitieve ritme en melancholische riffs vooral heel sfeervol. De track klinkt monotoon en somber, maar verveelt desondanks zeker niet. De vaak aanwezige, gloedvolle synths zorgen ervoor dat de muziek rijker klinkt en ze voegen een extra laag toe aan de sound.

Toch zijn er ook uitzonderingen op dergelijke sfeernummers. Zo is Vehement Coalescence een ontzettend intense track. Door het ontbreken van keyboards, de manische, verwrongen gitaarloopjes en het felle drumwerk krijgt dit nummer een verrassend ouderwetse, pure blackmetalvibe. En ook afsluiter The Immortal Plague herinnert in weinig aan de etherische klanken die je bij ambient black metal zou verwachten. Door de drukke, chaotische riffs doet het nummer denken aan een mengeling van Blut Aus Nord en 1349. Het is een onstuimige afsluiter, waarin Mare Cognitum een andere kant van zichzelf laat horen.

The Sea Which Has Become Known is een debuut dat nog steeds meer dan de moeite waard is om te beluisteren. Het niveau is hoog, hoewel wel opvalt dat Buczarski nog wat zoekende is naar de juiste invulling. Daardoor hinkt het album op meerdere gedachten en is de plaat minder sfeervol dan het latere werk. Desondanks maakt dit debuut goed duidelijk waarom I, Voidhanger Records brood ziet in deze band. Een mooie aanvulling op de collectie.

Tracklist:
1. Internal Deliquescence
2. A Vain Lament
3. Vehement Coalescence
4. Lustrate
5. The Immortal Plague

Score: 80 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 6 maart 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.